Jag har ett tag funderat på om man kan snickra ihop en egen balanserare liknande bilderna nedan, det jag funderar över är vad för typ av sensorer sånna här maskiner använder?
Vad är det för något du tänkt balansera? Motordelar? En sån där är ju perfekt om man meckar tvåtaktare och skulle behöva byta ett vevstakslager någon gång
hittar inte namnet på givarna, men jag vet att jag stött på dom på ebay och varit sugen på att köpa som bra att ha prylar
dom äldsta hadde lösa piezokristaller, lög lösa sådanna vid maskinen och var ca 88mmi diameter och 4mm tjocka, borde gå att annvända andra piezomaterial och prova sig fram lite
vet inte, har alldrig annvänt dom elektroniska varianterna, dom som jag varit med om att annvända har varit simpla mekaniska, två givare som sattes fast på spindlarna med magneter och gick in till ljudkortet på en pc och en nollpuls som jag faktiskt inte vet vart den gick in, allt gjordes i en svenskombyggd pc och man kunde få vibration med vinkel och lite kul saker med fft för koll av obalansens karakter
annvände även lite enklare modeller för lager koll, dom satt bultade utanför lagren och var kopplade till ett larmom vibrationerna var för höga
nu skulle jag egenteligen behöva en simpel sak igen, för koll av rekyl, får kolla på ebay igen