Fräs i låda, säkerhetsrisk?
Nävisst, karaktären är förmodligen rätt annorlunda... framförallt när det gäller att försöka tända eld på en solid bit (lite damm på en yta kan nog ge en bra aning dock). Vad har MDF för sammansättning föresten? Anar att det är pressad fiber, men vad är det för bindmaterial (google hintar om metanal).
Jag hade en nära-brand-upplevelse för någon vecka sedan med lillasyster och MDF.
Det var inte damm, men ett uppbyggnad av riktigt varmt spån i en hög som började glöda i änden av ett U-format dike som jag fräste ut i 50 mm tjock MDF. Det blev tillräckligt varmt för att lämna ett brännmärke under spånet.
Det är nog inte så dumt att se till att det mesta spånet sugs bort om man kan.
Det var inte damm, men ett uppbyggnad av riktigt varmt spån i en hög som började glöda i änden av ett U-format dike som jag fräste ut i 50 mm tjock MDF. Det blev tillräckligt varmt för att lämna ett brännmärke under spånet.
Det är nog inte så dumt att se till att det mesta spånet sugs bort om man kan.
Jag får helt enkelt bygga ett munstycke till min spånsug då. Den används nu bara som dammsugare mellan fräsningarna...
Det var inte så fasligt dammigt i luften ändå. Det var jag som lurades av all rök och det var svårt att skilja damm från rök. Men röken berodde ju bara på min okunskap om matningshastighet, Den försvann helt när jag ökade och då såg jag att det inte var så fasligt dammigt i luften därinne.
Men jag ska ta och fixa till spånsugen för innan dess så är det nog inte så kul med kamera i boxen med lins som dammar igen på nolltid och damm i luften som förstör sikten...
MVH
/Tottish
Det var inte så fasligt dammigt i luften ändå. Det var jag som lurades av all rök och det var svårt att skilja damm från rök. Men röken berodde ju bara på min okunskap om matningshastighet, Den försvann helt när jag ökade och då såg jag att det inte var så fasligt dammigt i luften därinne.
Men jag ska ta och fixa till spånsugen för innan dess så är det nog inte så kul med kamera i boxen med lins som dammar igen på nolltid och damm i luften som förstör sikten...
MVH
/Tottish
Skulle fixa till en borstad aluminiumpanel med slipmaskin och stålborste. När jag tryckte till så självantände aluminium dammet. Aluminium kan självantända eftersom aluminium kommer att oxidera och vid oxideringen avge värme. Är ytan hos partiklarna stor och massan hos partiklarna liten finns det inget som kommer att ta upp värmen.