Amatörfråga: D-Link DI624+ bredbandsrouter
Amatörfråga: D-Link DI624+ bredbandsrouter
Jag känner mina begränsningar när det gäller WLAN och liknande, jag behöver HJÄLP! :)
Jag har fått tag på en D-Link router med Wlan och skulle med hjälp av denna vilja ansluta till en polares nätverk och inte till ett bredbandsmodem som jag antar det är meningen.
Går det?
Denna är det:
http://shorl.com/breroprugeleku
Manual:
ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products ... al_101.pdf
Det står att man kan "connect to an existing network" men det står inte hur och jag känner mig som internet-farfar fast jag bara är 31! :)
Jag har fått tag på en D-Link router med Wlan och skulle med hjälp av denna vilja ansluta till en polares nätverk och inte till ett bredbandsmodem som jag antar det är meningen.
Går det?
Denna är det:
http://shorl.com/breroprugeleku
Manual:
ftp://ftp.dlink.se/Products/di-products ... al_101.pdf
Det står att man kan "connect to an existing network" men det står inte hur och jag känner mig som internet-farfar fast jag bara är 31! :)
-
Mindmapper
Tråd D-Link
Jag får det inte och funka med tråd heller.
Ett djä... strul med LAN och lokala IP adresser. Jag har gett upp.
WLAN funkar perfa.
Ett djä... strul med LAN och lokala IP adresser. Jag har gett upp.
WLAN funkar perfa.
Ehumm...första träffen på google ledde till detta:
"DI-624 - Wireless Access Point
It is not completely obvious how to turn disable the router functionality on the D-Link DI-624 so that it only operates as a wireless access point. Here is the recipe, which I initially found on dslreports.
Connect to a LAN port (not the WAN port).
Change the 'LAN IP address' to an unused IP address on your LAN.
On Home | DHCP:
Disable the DHCP server.
On Home | WAN:
Set the WAN port to Static IP and then
configure the Static IP address to bogus values:
IP address = 99.99.99.99
Netmask = 255.255.255.0
Gateway = 99.99.99.100
DNS = 99.99.99.100
Reboot the DI-624."
Som en vis man en gång sa; "GOOGLA GÖBBE!"
"DI-624 - Wireless Access Point
It is not completely obvious how to turn disable the router functionality on the D-Link DI-624 so that it only operates as a wireless access point. Here is the recipe, which I initially found on dslreports.
Connect to a LAN port (not the WAN port).
Change the 'LAN IP address' to an unused IP address on your LAN.
On Home | DHCP:
Disable the DHCP server.
On Home | WAN:
Set the WAN port to Static IP and then
configure the Static IP address to bogus values:
IP address = 99.99.99.99
Netmask = 255.255.255.0
Gateway = 99.99.99.100
DNS = 99.99.99.100
Reboot the DI-624."
Som en vis man en gång sa; "GOOGLA GÖBBE!"
Senast redigerad av dar303 19 februari 2008, 13:18:30, redigerad totalt 1 gång.
En wrt54GL med dd-wrt hade klarat biffen
(openWrt hade såklart också funkat, men mer bara klick klick klick med dd-wrt)
Ska du brygga två wlan enheter krävs support för det hos bägge, det framgår inte alltid jättetydligt om de supportar WDS eller inte (vilket är det som brukar användas när de pratar med varandra)
VAd sitter det för AP hos din polare?
Vill du hålla dig till D-Link funkar DWL-2000AP att brygga tillsammans med en WRT54GL i orginalutförande (eller med dd-wrt, man måste bara lägga upp DWLen i WDS tabellen)
dar303:
det där lär ju inte koppla ihop två st AP via wlanet, för det var väll det som var intressant?
Ska du brygga två wlan enheter krävs support för det hos bägge, det framgår inte alltid jättetydligt om de supportar WDS eller inte (vilket är det som brukar användas när de pratar med varandra)
VAd sitter det för AP hos din polare?
Vill du hålla dig till D-Link funkar DWL-2000AP att brygga tillsammans med en WRT54GL i orginalutförande (eller med dd-wrt, man måste bara lägga upp DWLen i WDS tabellen)
dar303:
det där lär ju inte koppla ihop två st AP via wlanet, för det var väll det som var intressant?
Nej, det blir ju ingen brygga utan en acesspunkt och det är ju alltid något...
wrt54GL var ju billig. Jag ska kolla vad polaren har för hårdvara, i värsta fall så får jag väl skaffa ett vanligt Wlankort till datorn.Det borde väl inte vara något problem att dela ut den anslutningen på LAN:et så länge datorn med kortet är igång?
Edit: Nåja, nu har jag lärt mig mer än jag någonsin ville veta om Wlan, bryggor och annat elände...det blir till att investera!
Är det någon som har nåt liggande?
wrt54GL var ju billig. Jag ska kolla vad polaren har för hårdvara, i värsta fall så får jag väl skaffa ett vanligt Wlankort till datorn.Det borde väl inte vara något problem att dela ut den anslutningen på LAN:et så länge datorn med kortet är igång?
Edit: Nåja, nu har jag lärt mig mer än jag någonsin ville veta om Wlan, bryggor och annat elände...det blir till att investera!
Är det någon som har nåt liggande?
-
farbrorlarry
- Kontakt:
-
farbrorlarry
- Kontakt:
-
farbrorlarry
- Kontakt: