Göra PIC strömsnål..

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

dangraf: Jag har köppt ett lithium batteri på kjell o CO, stort som ett AA och på 2100mAh/3,7v. Så då använder jag ingen vreg. och de ska klara sig i upp till 10år.

från kjell:
Lämpliga för låga strömuttag tex. till minnesbackup. Klarar extrem lagringstid, upp till 10 år. Tionylkloridkemin är också relativt okänslig för temperaturpåverkan. Arbetar mellan: -55°C till + 85°C. Kemi: LiSCO2. UL-godkända.
Tyvär kostar det därefter också.. :( LÄNK

"Du kan även göra så att du använder dig av en FET transistor för att stänga av strömförsörjningen till alla perferikretsar och ev pullups som används när den ligger i sleep"
Det tänkte jag koppla dirrekt på IO pinnar så är det enkelt att stänga av och blir minimalt med kringkomponenter. För det finns väll ingen vitts med att köra det via en FET när det är så små strömmar? :)

Sodjan: "Varför *inte* uppgradera ??"
Om du menar PIC'en så är det för att jag tror inte att jag har någon 16F648A hemma, och om du menar på datorn så är det för att jag inte har internett på den :P. Men om det behövs så får jag göra det..

Mvh
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så är det för att jag tror inte att jag har någon 16F648A hemma,

Det kan jag lösa.

> så är det för att jag inte har internett på den

Det får du lösa själv... :-)
dangraf

Inlägg av dangraf »

Att jag använde mig av en FET var för att vissa sker drog extra mycket ström under den lilla tiden jag hade igång och använde kretsarna. Jag satte igång strömmen, väntade 2ms för att kondensatorn och spänningen skulle stabiliseras och därefter gjorde vad jag skulle innnan jag stängde av igen. Portarna kan ju bara leverera en viss mängd, enligt databladet. Sen "känndes det bättre" att inte lasta IO pinnarna :-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

dangraf: De sakerna jag ska stänga av strömmen till drar mycket mindre en en LED, ungefär 3-10mA och en port klarar av 25mA tror jag det är, så det ska ju inte vara några som helst problem. :)

Sodjan: Jag ska leta igenom förådet när jag får tid och se om jag inte har någon 16F648A. Annars får det bli en liten beställning från dig, jag måste nog ändå fylla på förrådet med lite fler PIC'ar :).
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag funderar lite på MAX232 kretsen, om jag bara ska ha enkelriktad komunikation, dvs, bara skicka lite data från PIC'en till datorn så borde det väll gå att lösa med en transistor eller optokopplare eller liknande? Kan man få det stabilt, eller bör man trycka in en max232 ändå?

Tacksam för tipps och kopplingsscheman m.m. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att låta PIC'en ta emot RS232 från datorn kräver bara 2 motstånd, 1 NPN & 1 liten diod, det svåra är andra hållet då signalen ska hålla mer än ±3V och då kommer MAX'en in. Det finns dock MAX-kretsar med power-down-ingång som det kan vara värd att kolla upp på.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok. Jag tänke mest på att man kan spara mycket platts på kretskortet om man slipper MAX232 kretsen och dens kondensatorer, och även en del pengar.

Mvh
Skriv svar