Spänningsmatning till Atmega8, 7805, störningar? *LÖST*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad menar du med det, GND och -, du får ta en bild på ditt nätaggregat ? De ska inte vara hopkopplade internt i nätagget, det ska inte fungera om du kopplar så. Har du någon kabel från PCn inkopplad till kretsen ?

Du har en avkoppling direkt på CPUn så det ska räcka, så flytta 7805 ska inte göra någon skillnad.
Johansson

Inlägg av Johansson »

Bild på nätaggrigatet.
http://img84.imageshack.us/my.php?image=dsc00005vs8.jpg

Jag kopplar som vanligt - till svart och + till röd ( se tidigare bild).
Men kopplar jag kondensatorerna mellan + och - fungerar det inte.
Kopplar jag kondensatorerna från + till GND så fungerar det precis som det ska..

Nej - och GND inte inte ihopkopplade. GND är kopplad till skyddsjorden i 230V kabeln.

Nej ingen kabel till PC
peter555

Inlägg av peter555 »

Det verkar vara ett helt obegripligt fel. Jag kan bara misstänka att det är något skumt med ditt program och någon hårdvarumässig inkoppling på STK500 och din labbplatta som skiljer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

För att utesluta spänningsmatningen kan du ta och seriekoppla tre st 1.5v batterier och köra på det utan spänningregulator, kontrollmät bara före att spänningen håller sig inom den tillåtna.
Om det fungerar så prova då med spänningsregulatorn och mata från ett 9v batteri.
Då borde du snabbt upptäcka om felet finns i spänningsmatningen och var.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Och fungerar det inte då så får du byta ut ATmega8 till en ny och testa igen med dom 3 st 1,5 V batterierna.

Skulle det fortfarande inte fungera så beror det på att du har fått en liten djävul under huset som älskar att fördärva för andra. Om du låter bli att använda kopplingsplattan i ett par dagar så kommer han att tröttna och ge sig väg för att hitta ett nytt offer. :)
Johansson

Inlägg av Johansson »

Äntligen har jag hittat felet! problemet var att jag hade glömt att ställa in rätt fuse-programmering i programmeringsprogrammet. Det gjorde att den inte tog klockan på rätt sätt.. Nu fungerar den perfekt, äntligen :-)
Tack för all hjälp! Några dagars vila va helt rätt medicin :-)
Skriv svar