Mäta rökgastemperatur
I en skorsten bör det vara runt 80°C i toppen 50 cm ner för att undvika kondensering. Om man har dragbegränsare (som man bör ha vid pellets/ved-eldning) kan lägre temperatur tillåtas (65-70°C).
Vanligt vid pelletseldning är temperaturer runt 250°C som max och vanlig arbetstemperatur runt 140-180°C.
Det finns en massa att läsa om detta på pelletsforumet.
Vanligt vid pelletseldning är temperaturer runt 250°C som max och vanlig arbetstemperatur runt 140-180°C.
Det finns en massa att läsa om detta på pelletsforumet.
om jag inte har fel så är det mera i samband med oljeeldning man absolut bör hålla koll på kondensen, då är det kondenserad svavelsyra som ställer till med problemen, i pelletseldning så är det ju inte mycket fukt i pelletsen som kan kondensera, man kan ju räkna baklänges och se vilken kondenseringspunkt man får, vid normal vedeldning så är det lite värre men helt klart beroende på hur torr veden är
jag eldar med ved och har en utgående temp från pannan på runt 140 till 170 grader vid normal eldning, har tyvärr inte kollat i skorstenen men det jag märker nu är att eftersom jag eldar så lite och med så låg utgångstemperatur så är regnvattnet ett större problem, så jag ska få till en rostfri huv över skorstenen, gäller bara att få tummen ur
jag eldar med ved och har en utgående temp från pannan på runt 140 till 170 grader vid normal eldning, har tyvärr inte kollat i skorstenen men det jag märker nu är att eftersom jag eldar så lite och med så låg utgångstemperatur så är regnvattnet ett större problem, så jag ska få till en rostfri huv över skorstenen, gäller bara att få tummen ur