Batterival till litet bärbart datorsystem: Li-ion eller LiP
- Illuwatar
- Kontakt:
Batterival till litet bärbart datorsystem: Li-ion eller LiP
Jag är lite fundersam gällandes batterival till ett bärbart datorsystem (Minimig). Jag har estimerat att ett behov på max 10 W (då har jag god marginal) kontinuerligt effektuttag. Själva elektroniken runt detta skall jag nog få till, men jag är lite tveksam till batterivalet. Det står i alla fall mellan Li-Ion eller LiPo. Det sistnämnda verkar vara vanligt inom RC el-flyg, vilket främjar vikten i förhållande till kapacitet. Den förstnämnda däremot verkar vara det som är vanligast i bärbar elektronik idag.
Så, vilket är lämpligast (och som bonusfråga: billigaste/bästa inköpsställe) till det jag tänker göra?
Så, vilket är lämpligast (och som bonusfråga: billigaste/bästa inköpsställe) till det jag tänker göra?
Ja det hänger väl lite på vad du själv prioriterar? Batterikapacitet eller vikt, vilket är viktigast för dig? 
Personligen så har jag själv hellre en pryl som är lite lättare och har sämre batteritid, än en tung grej som har enorm batteritid... är prylen för stor och tung blir den ändå mest liggande hemma, och då kvittar ju batteritiden.

Personligen så har jag själv hellre en pryl som är lite lättare och har sämre batteritid, än en tung grej som har enorm batteritid... är prylen för stor och tung blir den ändå mest liggande hemma, och då kvittar ju batteritiden.
RC-flyget tittar inte bara på vikten utan hur mycket ström du kan få ut på kort tid. ingen mening att flyga omkring på högkapacitetsbatteri om du bara får ut 50% av kapaciteten med den flygtiden som gäller - då väljer man hellre ett tyngre batteri med lägre Wh/Kg där man är säker att få ut > 90% istället.
Skall du ha urladdningstid över 1 timme så är det nog att jaga max Wh/kg - och dit hör inte RC-flygbatterierna.
Skall du ha urladdningstid över 1 timme så är det nog att jaga max Wh/kg - och dit hör inte RC-flygbatterierna.
Jag skulle personligen välja 18650 Li-Ion eftersom dessa har kommit långt i utveckligen och har fina kapaciteter.
Just denna storlek har utvecklats mest pga det stora trycket från laptop-branchen, sitter i 98% av alla moderna laptopbatterier.
Dessa rekkomenderar jag:
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1306
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1305
vilken du väljer beror på om du intigrerar överströmsskydd och över/underspänningsskydd i apparaten eller vill ha det i cellen.
Just denna storlek har utvecklats mest pga det stora trycket från laptop-branchen, sitter i 98% av alla moderna laptopbatterier.
Dessa rekkomenderar jag:
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1306
http://www.lighthound.com/index.asp?Pag ... rodID=1305
vilken du väljer beror på om du intigrerar överströmsskydd och över/underspänningsskydd i apparaten eller vill ha det i cellen.
- Illuwatar
- Kontakt:
Tackar för tipsen. Meduzas celler är mycket intressanta.
En liten följdfråga: serie- och parallellkoppling av Li-Ion-celler - är det något man behöver tänka på där? Jag kommer behöva åtminstone tre i serie och kanske dubbla upp till 4400 mAh. Med ett beräknat strömuttag på knappt 1 A kontinuerligt borde det räcka ett tag.
En liten följdfråga: serie- och parallellkoppling av Li-Ion-celler - är det något man behöver tänka på där? Jag kommer behöva åtminstone tre i serie och kanske dubbla upp till 4400 mAh. Med ett beräknat strömuttag på knappt 1 A kontinuerligt borde det räcka ett tag.
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag antar att det är vid parallellkoppling dessa problem med den inre resistansen uppstår. Man kanske skulle köra fyra celler i serie i stället för 2 || 2 - konfiguration. Energimängden i batterierna borde bli den samma. Laddaren jag tänker mig fixar fyra celler som max.
Meduza: hur är Lighthound att beställa ifrån som svensk? Långa leveranstider? Hög frakt? Tull/moms?
Meduza: hur är Lighthound att beställa ifrån som svensk? Långa leveranstider? Hög frakt? Tull/moms?