Mycket möjligt, eller så har han en sån där ful multimeter som inte är ac-kopplad på ac-läget. Många bara halvvågslikriktar, och visar medelvärdet av det med en korrigeringsfaktor. Alla billiga multimetrar jag har gör så. Visar den 3V om du polvänder + och - probarna också?
Har du oscilloskop så är det ju lätt att kolla om den självsvänger - mät på utgången. Det låter ju troligt att det är det som är problemet med tanke på att det funkar tills den måste börja reglera.
Senast redigerad av kimmen 14 februari 2008, 18:42:11, redigerad totalt 1 gång.
Har använt oscilloskop, ser inget konstigt alls.. nu lyckas jag inte få något när ja mäter ac heller.. har provat både stora och små kondensatorer på matningen, ingen skillnad.. snart ger jag upp
Måste bara fråga, är det någon här som kopplat en 7805 till en atmega8 eller liknande och vet att det fungerar?
Eller kanske kan tänka sig att jämt bara prova det nu?
Så att det inte är något konstigt med just det..
Hela problemet verkar rejält skumt, jag har aldrig haft något problem med en 7805. Prova att resistansmäta mellan regulatorns jord och PIC-jord så det inte är något skumt där.
Det är stiften i anslutningskontakten. Det saknas en vital kondenstor i schemat, det ska sitta en liten ca 470nF kondensator helst keramisk direkt på regulatorns ingång.