Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ok det var inte så farligt dyrt, dock är jag expert på att bryta av frässtål och den här tunna lär vara ännu värre. Jag har inte ens nödstopp på min, jag drar ut sladden när den får fnatt :shock:

skall bli intressant att se hur pwm signalen ser ut om du orkar visa oss

/Johan
evert2

Inlägg av evert2 »

TJUSIGT!!!!

Givna tankar dyker upp när man ser fräsen "in action".

"Hur stora kretskort kan man fräsa?"...."undra om man kan bygga en hemdator uppbyggd på NAND-grindar...eller nåt?" :lol: :lol:

å....när det är så smidigt att ta fram massa kretskort:

"Jo...jag har hört talas om att en del väljer att ha kakel i toaletten....." :lol:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Arbetsytan är ca 50*50cm

Eee, de där med kaklet, vad menar du :?:
evert2

Inlägg av evert2 »

bara skojar
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Som frässtål kan du ju slipa till en gravyrstickel för dylika ändamål. När den blir sliten så slipar du bara vidare. Då kan ju en liten HM pinne räcka väldigt länge. Enda kruxet är att du bör ha någon form av en jigg för att slipa dessa lika från gång till gång. Jag har slipat några sådana på frihand och utan några mått att gå på, då får man till det kanske 1 gång av 5 så att de skär bra.

Mikael
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

nu vill vi se nåt coolt i plexi eller annat skoj material :)

i skolan kör vi också 0,24 unifräsar från solectro. köpte in 10 nya för ett par veckor sen.

kom ihåg att ha nåt under laminatet när du borrar :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det gör de säkert men det är roligare att fräsa än att borra :D

/Johan
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag ska INTE köpa nån RFfräs, de kostar runt 600:- +moms.

I & med att jag vill borra & fräsa korten så måste ju kortet sitta fast med minst 2 styrstift för att det ska bli centrerat när man vänder på korten. & det kan bli lite krabbigt att borra i glasskivan. Så i helgen så planfräste jag en plexiglasskiva som är1cm tjock & sedan borrade 3mm hål över hela plattan med 2cm mellanrum. Och det funkar asbra !.

De gamla korten jag har sparat på mig är allt annat än plana, därför så måste jag pressa ner kortet med fingrarna & hoppas på att maskinen inte skenar i väg & klipper naglarna åt mig.
Så jag har starka funderingar på att bygga en ett vakum bord i tjock plexi, men frågorna är många!.

Varför tjock plexi?. Under borrningen så kommer borret att göra små märken i plattan, & när hela bordet är sönder borrat, då är det bara att fräsa ner 1mm & man har en ny yta!.
Jag tänkte använda mig av 2 plattor, där den övre har massa genomgående hål & den nedre har massa frästa kanaler!.
Storleken ska vara ca 35*45cm.

1. Dessa vakum hål, hur stora bör det vara?.
2. Avståndet mellan dessa hål?.
3. Hur breda bör kanalerna vara & i vilket mönster bör det vara i?.
4. Om man bara har ett inlopp, hur kommer det att påverka vakumtrycket över hela plattan?. (Högt tryck vid inloppet & lågt tryck längst bort?.)
5. Hur stor är risken att hålen täpps igen av spånen?.

Hmm, föresten Orkar vakum värkligen att böja tillbaka ett kort, & få det plant?.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Vad har du för drift på axlarna? Zaxeln ser ut som en vanlig M5 eller liknande? Och vad har du för hållmoment på motorerna?

Jonas
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Jag tänkte använda mig av 2 plattor, där den övre har massa genomgående hål & den nedre har massa frästa kanaler!.
Storleken ska vara ca 35*45cm.

1. Dessa vakum hål, hur stora bör det vara?.
2. Avståndet mellan dessa hål?.
3. Hur breda bör kanalerna vara & i vilket mönster bör det vara i?.
4. Om man bara har ett inlopp, hur kommer det att påverka vakumtrycket över hela plattan?. (Högt tryck vid inloppet & lågt tryck längst bort?.)
5. Hur stor är risken att hålen täpps igen av spånen?.

Hmm, föresten Orkar vakum värkligen att böja tillbaka ett kort, & få det plant?.
Varför inte två plattor med en distansram mellan? Mindre risk för igensatta hål än med en massa små kanaler, och samma undertryck över hela plattan.
Det är väl arean på hålen och undertrycket som bestämmer hur bra kortet sitter... Så mycket som möjligt av ytan bör vara hål alltså? En bikaka i stort sett. Om det sen är 11 miljoner småhål eller färre stora hål spelar nog mindre roll. Men stora nog att svälja de största spånorna utan problem.
Hur har du tänkt göra med hålen utanför kortet? Täcka med gummiduk?[/quote]
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Har du tänkt på att du skulle kunna fixa komponentplaceringstryck på mönsterkort ganska enkelt. Du skulle helt enkelt kunna fräsa ut symbolerna på t ex en kartongbit (eller vilket material som är enklast). Sen lägger du kartongbiten på ovansidan av ett mönsterkort och sprayar därefter färg på kartongbiten så att färgen går igenom hålen och fastnar på mönsterkortet.

Eller det kanske finns enklare sätt att fixa det själv?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jonas_A4T
Driften till X & Y är trapstänger, med stigning på2,54mm/varv!.
Z-axeln är en vanlig M6 & muttern till den är ett 8cm järnblock som fungerar som mutter & M6ans stigning är 1mm.
Momentet mins jag inte, men det var runt 1-3Nm, allafall tillräckligt för att lösa ut det mekaniska skyddet, innan motorerna stannar!

Sparkz
Men om man gör en ram runt om som du sa, då blir det ju ett ganska stort tomrum. Tror du inte att vakumet kommer att böja den övre skivan då, om man inte har massa typ stolpar som stöttar?

cykze
Där hittade du en ny grej man kan göra!. :)

Här kommer ett exempel på en ganska lyckad fräsning & borrning.

Bild
Senast redigerad av Fagge 25 april 2005, 10:42:20, redigerad totalt 1 gång.
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Djupt imponerad över ditt bygge! Min maskin ser mest ut som en hög skrot och jag vågar inte samla ihop fakturorna som jag fått på delarna för då blir jag nog gråtfärdig! : )
Skall iallafall beställa motorer nu och Allmotion verkar vara de som har vettigast prisbild.
Sedan återstår frågan om driften.... kulskruvar är ju en dröm....

Jonas
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Ja, väldigt snyggt och välgjort bygge. Grattis :)
Jag hoppas att du har insett dess potential i dessa tider när det gäller pepparkaksbak :)
Skriv svar