Spänningsmatning till Atmega8, 7805, störningar? *LÖST*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johansson

Spänningsmatning till Atmega8, 7805, störningar? *LÖST*

Inlägg av Johansson »

Har upptäckt ett problem som jag inte riktigt förstår.

Har programmerat en atmega8 så att pinnarna i port B går höga.

När jag kopplar in min atmega8 med 5V från spänningskuben så får jag ut 5V från pinnarna på port B.

När jag kopplar in 12V på en 7805 och sedan kopplar 5V därifrån till processorn får jag endast ut 1,5V på port B.

Jag har kopplat in kondensatorerna enligt databladet, dock är det elektrolyt, kan det ha någon betydelse?, och får ut 5V från 7805, har mätt matningen på processorn och den stämmer oxå, 5V.

Kan 7805 på något vis störa Atmegan? Har provat lite med att skärma av enmellan man kan inte tyckas se någon skillnad?

Kretsen är uppkopplad på en vanlig kopplingsplatta.

Någon som vet vart problemet kan kan ligga?
Senast redigerad av Johansson 21 februari 2008, 18:09:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Ett vanligt fel som brukar uppstå med kopplingsplattorna är att benen inte får kontakt med blecken så ta och mät upp allt för att kolla att du inte har någon glappkontakt. Kolla extra noga på mikroprocessorns ben och var uppmärksam på att du kanske får kontakt bara för att du trycker på benen med mätproben.

Du kan också testa att flytta mikroprocessorn till ett annat ställe på plattan för att se om det blir någon skillnad.

Hjälper inte detta så får du lägga upp schema och bild på dina kopplingar så kan vi kanske se vad som är felet.
Johansson

Inlägg av Johansson »

http://img155.imageshack.us/my.php?imag ... ingkg1.jpg

Så har jag kopplat.

har provat nu att flytta kretsen till en annan kopplingsplatta, men samma sak händer, fortfarande de konstiga nivåerna, som dock verkar ändras lite slumpartat.. hm..

Dessutom har det nu hänt samma sak när jag haft 5V kopplat direkt utan 7805.. Kan verkligen inte förstå det här?

Blir galen...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en elektrolyt kan ha hyss för sig

prova med en plast eller keramikkonding vid 7805's utgång och en över matingen till vad du har på labbplattan,
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Reset (pin1) ska ha pull-up. Dina konstiga resultat kan mycket möjligt bero på att processorn ligger och reset:ar hela tiden.

Edit: missade +5V där bakom, sorry :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Hehe.. jag höll på att göra samma misstag :)

Börja med att sätta dit en 0.1 uF konding nära mikroprocessorns VCC och GND och byt ut kondensatorn före regulatorn till en större.

Får du fortfarande inte det till fungera så prova med att sätta dit en större konding efter regulatorn (jämte den mindre).

Vad är en spänningskub och var ifrån får du dina 12 volt, ett ATX agg?
Senast redigerad av BEEP 12 februari 2008, 21:22:24, redigerad totalt 2 gånger.
Johansson

Inlägg av Johansson »

Tackar så mycket för tipsen.

Den är ett klassiskt spänningsaggregat från labbet i skolan, 0-15V.

Återkommer med resultat så fort jag haft möjlighet att testa lite mer, troligen fredag.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag undrar om det kan vara så att mikroprocessorn drar mindre ström än vad den minsta tillåtna belastningen på regulatorn får lov att vara?
Johansson

Inlägg av Johansson »

Du verkar ha helt rätt! När jag läser databladen så drar uC 3,6mA medans min för 7805 är 5mA.
Ska prova och koppla på något som drar lite mer ström oxå..

Som sagt, återkommer så fort jag testat.. Tack för väldigt bra idéer iaf :-) Jag hade inga kvar..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

När du mäter på 5V (matningsspänningen) så är det två saker du är intresserade av:
* likspänningsnivå, den mäter du med multimetern i DC-läge.
* eventuell växelsspänning, multimetern i AC-läge. Ska vara så nära noll som möjligt för bästa likspänningskvalitet.

Skulle vara roligt att veta vad AC-mätning ger. Ett högt AC-värde kan tyda på att 5V regulatorn självsvänger. Isåfall är det bättre avkoppling med kondensatorer som behövs. Avkoppling med kondensatorer på båda sidor av regulatorn enligt tillverkarens anvisning samt avkoppling av mikroprocessorn som BEEP skrev.
Johansson

Inlägg av Johansson »

Har nu provat ännu mer, men det fungerar fortfarande inte.

Det fungerar som det ska när spänningen tas direkt från spänningsaggregatet. och även när man matar 7805 med mindre än 5V, så att spänningen bara leds förbi den.

Det konstiga är att utsignalen från processorn följer med upp till 5V när man drar upp spänningen igen, där ligger den och det fungerar tills man resetar processorn eller strömmen bryts..

Har mätt med oscilloskop och det är en fin insignal, provat med lite olika kondensatorer, och även belastat 7805 mer, hjälper inte.
Provat att sätta 7805 på en platta längre bort så den inte kan störa.. Ingenting fungerar..

Någon som sett nån koppling med en atmega och en 7805?

Någon som har några mer idéer, jag fattar inget alls länge?

EDIT: Nör jag mäter med AC på multimetern så får jag faktiskt en spänning på 3 V på utgången, ben 14. denna AC-spänningen finns inte på någon av matningarna till kretsen. vad kan det tyda på?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Prova och se vad som händer om du använder ett batteri istället för spänningsaggregatet.
Johansson

Inlägg av Johansson »

Provade att koppla ett 9V batteri på ingången på 7805, men det gör tyvärr ingen skillnad.. :-(
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du 3 V AC ut från spänningsregulatorn ? I så fall självsvänger den.
Johansson

Inlägg av Johansson »

nej ut från flera pinnar på processorn, men inte på matningen till den, eller ut från 7805..
Skriv svar