"tabletpc" med allt o lite till :P

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur hög är den slutgiltiga höjden ..?
Några komponenter som sticker upp speciellt ..? (tänkte då på switch induktanser)
Hur fäster du pc104 kortet i slutversionen ..?
gripner

Inlägg av gripner »

slutlig höjd kommer ligga någonstans runt 25-30mm

ca 5mm tjockare än vad jag tänkt men men, blir så fasligt mycket lättare att bygga så här.

cpu kortet kommer fästas som det är fäst nu men med 3mm distanser ist för 20mm distanser, därav måste pc104 bussen bort
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle kunna "snagga" idc kontakten till någon mm. Så kan man löda på en flatkabel :)
gripner

Inlägg av gripner »

funderar på att dumpa ide/cf varianten, kan lik väl köra på en usb sticka som "hårddisk"
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Reducerar antalet trådar, och därmed risk för störningar. P-ATA är ju inget under av genomtänkt elektronisk ingenjörskonst.
JonasB

Inlägg av JonasB »

gripner skrev:batterier samt USB ljudkort skall komma i nästa vecka så dax att börja bygga på "lådan" att stopppa allt i.
Varför valde du inte ett kort med ljud på, finns det någon anledning?
gripner

Inlägg av gripner »

dom mera "kompletta" korten som finns har den egenheten att portar såsom ethernet/usb/vga/ljud mm mm är förmonterat på kortet enligt egen eller normal ATX standard vilket inte lämpar sig alltid, ville ha mina portar på pin headers eller dyl.

Trodde dock att ljud fanns på kortet jag har, iom att det är "inbyggt" i LX800 chippet lixom, och så är fallet, men inga ledare utdragna någonstans.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Löd dit lite ledare ;)
gripner

Inlägg av gripner »

skulle kanske gåttt om inte cpu:n va ytmonterad :P

någon på forumet som läser detta som har möjlighet att bocka plåt snyggt samt ta up 4kantiga hål i plåt?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

hur tjock plåt???
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jag måste säga att detta är ett av de enligt mig mest spännande projekten!
Hoppas slutprodukten blir som du tänkt dig! Men enligt vad du hittills har gjort lär det inte blir några problem!

Vet inte vad du har för budget men vore kul att veta vad hela kalaset tillslut går på...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

gripner skrev:Här kommer lite flera bilder.

Bild
Härlig tröja att jobba med elektronik i... har du funderat på ESD? :D Kul projekt i alla fall.

/PeterH
gripner

Inlägg av gripner »

Bosen:
Ca 1mm-2mm tjock alu plåt

slowfly:
Gav up med att försöka läggen budget :P grejerna är dyyyyra iom att de flesta håller industrial grade samt är småserier
Skulle tro att jag lätt är uppe i en 3500kr + moms + div frakter redan.
Bygget kommer bli lite tjockare än vad jag hade tänkt mig, men det kan jag leva med, är ju en prototyp så att säga.
Den kommer oxå dra ca 6watt i "viloläge" istället för mindre än 1watt detta pga att cpukortet saknar stöd för acpi etc.

LSD > ESD
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ser ut som något i stil med detta:

Bild

Denna burk är 50 mm hög, så det blir rätt så trångt inuti:

Bild

Då har jag lyckats klämma in allt som behövs för en självständing maskin, inklusive AC/DC-PSU (det behövs ingen extern AC/DC-adapter). Moderkortet i denna är baserat kring en VIA C3 CPU på 1 GHz.

Gällandes pris på byggen av denna typ så drar det lätt iväg. Jag tror jag lade totalt ca 10 000:-, dock inte allt på en gång. Industriprylar är inte direkt billiga...

Det skall bli intressant att se ditt resultat. Med tanke på komponentvalet så har du gott om plats...
gripner

Inlägg av gripner »

tror min kommer att hamna på en bit under 30mm tjock, det e inklusive touchscreen som skall på.

Ser dock inge hinder att klara 20mm som max tjocklek, 2mm tjockare än batterierna som e 18mm
Skriv svar