Bättre ekodesign av digitalboxar, eller säljförbud 2009

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är "grön el"
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

mikron som drar mer i stand by än vad den förbrukar låter inge vidare!!
de borde skaffa en sån mikro som jag har - mekaniskt vred med hederligt PLING. den drar ju ingenting i standby ( antar jag!!)

visst är vi bekväma av oss. ofta finns det flera bra/mindre bra anledningar till varför vägvårtotna/andra abbarater inte kopplas ur. man vill inte ha sladdar liggandes överallt, och man gömmer gärna grejjer bakom möbler osv. man är helt enkelt för lat för att flytta på möblerna för att rycka ur grejjerna ur väggev.
Visst finns det prakriska lösningar att ta till med uttagslister med brytare i, men då kanske man inte vill stänga av klockradion som är inkopplad osv osv.
ursäkterna kan bli många!
men lathet är nog den största.
Men vanlig svensk hushållslathet är en väldigt liten energislukare i jämförelse med många andra funktioner i samhället. du nämnde själv datorer som står å går på företag i onödan.

TomasL: grön el är sån el som kommer från självlysande gröna stavar.
MERA KÄRNKRAFT!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag misstänkte det, he he :twisted: :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Jag har hört på omvägar att i KF-huset vid slussen i Stockholm är takbelysningen alltid på för att det inte lönar sig att släcka.
Jag antar att resonemanget går ut på att det skulle gå åt mer ström att tända ett lysrör än att ha det tänt hela natten.
Kan det verkligen vara så?
Hur lång tid måste ett lysrör vara släckt för att det ska löna sig att inte ha det tänt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Några sekunder.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

det där är en myt!
mythbusters har testat det där, med olika typer av belysningar.
en glödlampa lönade sig inte att släcka om den skulle vara släckt kortare tid ärn nån sekund.
lysrören var betydligt längre tid, tror det var 14 sekunder eller nåt i den stilen.!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

14s låter länge.

EDIT: Mitt förtroende för mythbusters är inte så högt.

EDIT2: det myten kommer i från är den tiden när lysrören i sig var en stor kostnad. Jag tror att man räknade med att man tappar 15min i livslängd av att tända och släcka.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

De kanske räknade med slitage av lysrör/glimtändare?

Men i alla fall, den förbrukning som det rör sig om när det gäller stanby är som fisar i havet. Speciellt när man betänker att vi har uppvärmingsbehov under största delen av året och att energin inte går till spillo då. Att införa en lag verkar idiotiskt tycker jag, är tillräcklig snårigt där redan. Om man gör sin apparat så den får en låg standbyförbrukning så kan man ju använda det som säljargument - och jag tror faktiskt det skulle funka riktigt bra med tanke på att de flesta jag vet ändå oroar sig över standbyförbrukningar, även de som inte sysslar med elektronik alltså.

En enkel lösning för att få bra verkningsgrad vid låga uteffekter från en switchad nätdel är att låta den arbeta i burst-mode eller kraftigt sänkt frekvens vid låg last. Det sker iofs automatiskt med i princip alla nätdelar. Största problemet är oftast "bias"-försörjningen till kontrollkretsen när den sitter på primärsidan. Behövs bara några få komponenter för att lösa det problemet. De nyaste kontrollerkretsarna, bl.a. från OnSemi, har inbyggd avstängning av bias-försörjningen så inga extra komponenter behövs.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:Vad är "grön el"
Det är el som inte förbrukas eller produceras. :wink:
Kom inte på vad jag skulle använda för ord. Såg då framför mig ett datormärke som säljer gröna datorer.
Vad jag menade och vad de skrev i artikeln gick ut på att de var dåliga på miljöansvar genom att ha dåliga, inga eller energipolicys som dessutom ofta ej efterlevdes.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det egentligen i ett switchat nätaggregat på säg 100W maxeffekt som drar energi när den används med ca 1% energiuttag ..?
Borde ju gå att optimera ganska ordentligt utan stor kostnad tycker man ju.

Grön el = Vattenkraft, Vågkraft, Vind, Solenergi, etc.. vet inte om Kärnkraft räknas in formellt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

De största förbrukarna i "tomgång" är snubbers, drivning av switchtransistor, parasitkapacitanser som måste laddas upp och laddas ur, kärnförluster och "bias"-försörjningen till switchkretsen.

Alla förluster utom "bias"-förösörjningen finns bara när aggregatet switchar, så om aggregatet antingen sänker frekvensen eller arbetar en stund, stängs av, arbetar en stund, stängs av osv. och låter lasten dra ström från kondensatorer på utgången så försvinner det problemet.

Bias-försörjningen brukar bestå av ett motstånd som ger switchregulatorn ström från bus-spänningen. (~300V härikring) Ofta så fungerar det så att strömmen är ganska liten och laddar upp en kondensator och först när spänningen är tillräckligt hög så startar switchkretsen. När aggregatet är igång så försörjs switchkretsen från en extralindning på transformatorn. Om spänningen blir för låg så stängs kretsen av, det är det som gör att den sortens SMPS tickar när utgången är kortsluten. Men i alla fall, oftast så kopplas inte motståndet ur när aggregatet har startat så det drar fortfarande ström från spänningsbussen. En transistor kan man använda för att stänga av den när switchkretsen har matningsspänning och sen ser man till att switchkretsen har låg strömförbrukning och att kondensatorn på bias-försörjningen är tillräckligt stor. Ett alternativ ifall switchkretsen har väldigt låg strömförbrukning när den inte switchar är att minska strömmen genom bias-motståndet.

edit:
Hittade den där kretsen från OnSemi jag tänkte på. Den har alltså inbyggd transistor för att stänga av bias-försörjningen och blandar ZVS för att minska upp/urladdningsförluster och snubberförluster under högre belastningar och att arbeta i intervaller vid låg belastning:
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pr ... 1377BD1R2G
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tycker det är orimligt att höja kostnaderna på el bara hela tiden. Jag ser mig själv som en väldig lågförbrukare av el. Tror jag ligger på 1300kWh om året typ.

Mindmapper: Allt som har med IT att göra är sjukt energikrävande, allt måste matas med massvis med kilowatt, och därefter kylas ner för nästan lika många ibland.

Bästa lösningingen för standby hade varit ett batteri med en krets som lyssnar på IR-mottagaren. När det kommer "Power" signalen så aktiverar den nätdelen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon lämplig batterikemi för ändamålet som inte slits ut i förtid ..?
(räcker med pc cmos batteri som gärna läcker och tar slut..)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lithium knappceller håller typ i 10 år, vanliga alkaline håller också väldigt länge > 5 år, men har en otäck förmåga att börja läcka vid långvariga långsamma urladdningar. dessutom drar tillverkning och transport massor av energi för själva batterit - och ytterligare mer om du med bil har kört enkom för att köpa batteriet till utrustningen - då kan du lägga på ytterligare 10-20 kWh (1-2 liter soppa) i energiförbrukningskontot.

Men i praktiken är det hur mycket ström din utrustning drar i standby som bestämmer batteritiden.

Mottagare är alltid besvärliga om dessa måste vara påslagna för att kunna ta emot precis när som helst. Sänder man under relativt lång tid med upprepande information så kan man låta mottagaren vara avstängd större delen av tiden och låta den vara igång några % av den totala tiden.

IR-detektor ser också 'skräpljus' från inkommande sol, lampor etc. vilket gör att den leder ström mer eller mindre hela tiden i sin detekteringakrets - skall man spara batterier så måste även den delen vara avstängd och mottagaren totalblind större delen av tiden.

etc. etc.
Bad_wolf

Inlägg av Bad_wolf »

Borde man inte spara en mängd energi på att ha isolerade varmvattenledningar? Om man skulle t ex spola fram varmvatten och det tar 3-4 liter innan det blir varmt så stannar ju sedan 3-4 liter uppvärmt vatten i ledningarna och kyls av till ingen nytta. (eller liten, om dom skulle värma huset. ) Eller har jag fel?
Skriv svar