Tempgivare upp till 1000C
-
det är ingen domedagsprofetia, halvledarsensorer dör vid 200 C eller tidigare. (med vissa få undantag, tex KTY-sensorer på elfa) . Så skit i de som inte vet vad de pratar om....
Hur skall du isolera den? Hur skall du leda bort värmen? Om du inte leder bort värmen kommer temperaturen att stiga med tiden .
Att "isolera bort" 400 => 150 C kräver en rätt så bra och noggran kalibrering.
/rickard
Hur skall du isolera den? Hur skall du leda bort värmen? Om du inte leder bort värmen kommer temperaturen att stiga med tiden .
Att "isolera bort" 400 => 150 C kräver en rätt så bra och noggran kalibrering.
/rickard
Men snälla !
>Så skit i de som inte vet vad de pratar om....
Det vet väl jag också men SMT160-30 skall aldrig bli varmare än 150 C
Visst blir det lurigt att isolera och leda dit temperatur på rätt sätt
men jag bli så djä.. trött på alla "nissar" som direkt säger
"deeeeeeee gååååååååår inte"
Du får väl lägga kalbreringen kring 300 C det är ju där du är intresserad.
Det vet väl jag också men SMT160-30 skall aldrig bli varmare än 150 C
Visst blir det lurigt att isolera och leda dit temperatur på rätt sätt
men jag bli så djä.. trött på alla "nissar" som direkt säger
"deeeeeeee gååååååååår inte"
Du får väl lägga kalbreringen kring 300 C det är ju där du är intresserad.
-
Grabbar, grabbar. Det är inga problem ... Jag har fixat ett instrument (som jag får låna så länge det behövs) som kan mäta upp till 1200grader. Med det kan jag testa allt innan jag blåser ngn SMT-160. Jag kommer att redovisa mina resultat och reflektioner efter hand som det fortlöper. Personligen är jag av uppfattningen att alla förslag är bra förslag till man testat dom. Är man inte beredd att testa kommer man inte på några nya idéer.
Min plan för att kallibrera upp det hela (kom ihåg att jag har inget behov av någon speciell noggrannhet i det här fallet +-10grader är faktiskt OK). Visar det sig att det inte fungerar lovar jag att ni kommer att bli de första att få reda på det!
Min plan för att kallibrera upp det hela (kom ihåg att jag har inget behov av någon speciell noggrannhet i det här fallet +-10grader är faktiskt OK). Visar det sig att det inte fungerar lovar jag att ni kommer att bli de första att få reda på det!

Ungefär så här har jag tänkt att börja testa. http://80.86.67.171/skiss.jpg
Om det inte fungerar får jag väl hitta på nå't annat, det är ju det som är intressant! Man lär sig nå't och man blir vansinnigt stolt om man löser ett problem, särskilt om många är skeptiska. Om det inte fungerar så har man ju lärt sig åtminstone det. Mina vänner! Det är det som kallas erfarenhet!
Ujuj vad präktig man blev nu då!

Om det inte fungerar får jag väl hitta på nå't annat, det är ju det som är intressant! Man lär sig nå't och man blir vansinnigt stolt om man löser ett problem, särskilt om många är skeptiska. Om det inte fungerar så har man ju lärt sig åtminstone det. Mina vänner! Det är det som kallas erfarenhet!
Ujuj vad präktig man blev nu då!

Jag tror mer på att skapa en termisk brygga (kortslutning) genom att med tex. ett rör fästa ena änden emot pipan och andra änden emot något som har stor värmeavledningsförmåga och en stadig temperatur. Tex ett ingående vattenrör.
Då kommer man allid att ha samma temperatur på ena sidan vilket leder till en linjär temperatur där man sätter sensorn. Eller tänker jag fel? (sensorn sätts då beroende på vad man använder mellan "vattenröret" och pipan ganska när pipan eller kanske mittemellan.
För om man bara isolerar den så kommer den med tiden att få pipans temperatur ändå. Ex. om man lägger givaren en burk med vatten, och sedan ställer burken på pipan. Tillslut så har man ju värmt upp det "isolerande" vattnet och så har ju givaren ändå sina 500*C. Fast det tar längre tid och svalnar sakta.
Jag har ingen som hellst kunskap om "fysikens lagar" o så men det är så som jag ser på dethela.
Ditt exempel kommer ju leda till att du får pipans temperatur till givaren när väl röret har blivit varmt (precis oms mitt exemper med vattenburken)
Men jag menar att du skall fästa den lösa änden i någo som kyler konstant (inte en kylplåt, eller isf. en välldigt stor sådan)
Då kommer man allid att ha samma temperatur på ena sidan vilket leder till en linjär temperatur där man sätter sensorn. Eller tänker jag fel? (sensorn sätts då beroende på vad man använder mellan "vattenröret" och pipan ganska när pipan eller kanske mittemellan.
För om man bara isolerar den så kommer den med tiden att få pipans temperatur ändå. Ex. om man lägger givaren en burk med vatten, och sedan ställer burken på pipan. Tillslut så har man ju värmt upp det "isolerande" vattnet och så har ju givaren ändå sina 500*C. Fast det tar längre tid och svalnar sakta.
Jag har ingen som hellst kunskap om "fysikens lagar" o så men det är så som jag ser på dethela.
Ditt exempel kommer ju leda till att du får pipans temperatur till givaren när väl röret har blivit varmt (precis oms mitt exemper med vattenburken)
Men jag menar att du skall fästa den lösa änden i någo som kyler konstant (inte en kylplåt, eller isf. en välldigt stor sådan)
Bra danei
Eftersom han nu valt experimentera med det billigaste alternativet SMT160-30
Så kan Vi väl spåna kring detta och se var han hamnar.
Det där med kylning är ju en mycket god ide,då leder man bort värme
hela tiden så att det är rökgastemperaturen som hela tiden får hålla
trycket så att säga.Balansvåg skulle man kunna likna det vid om"Metaforen tillåts"
Undra om man inte rent av skulle kunna ha en liten strömsnål fläkt som
står och blåser på kopparröret eller direkt på sensorn.
Helt klar är som tidigare skribent är inne på att han måste avleda värme
och hitta ett balansförhållande där rökgastemperaturen styr maxtemperaturen
Så kan Vi väl spåna kring detta och se var han hamnar.
Det där med kylning är ju en mycket god ide,då leder man bort värme
hela tiden så att det är rökgastemperaturen som hela tiden får hålla
trycket så att säga.Balansvåg skulle man kunna likna det vid om"Metaforen tillåts"
Undra om man inte rent av skulle kunna ha en liten strömsnål fläkt som
står och blåser på kopparröret eller direkt på sensorn.
Helt klar är som tidigare skribent är inne på att han måste avleda värme
och hitta ett balansförhållande där rökgastemperaturen styr maxtemperaturen
Exakt vad jag är ute efter! Dimensionen på röret samt den sammanlagda arean av de föreslagna hålen kommer att påverka den "naturliga" kylningen. Jag är inte helt övertygad om att röret kommer att anta rökrörets temp eftersom värmeavledningen kommer att i stort sett vara linjär i förhållande till avståndet från värmekällan. Hålen jag föreslår fyller tre funktioner:
Har sett att det finns ett antal rätt högt studerande samt många som studerar för närvarande här på forumet. Personligen har jag inte ens gått gymnasium ...
Konklusion: Jag har inte kunskaper för att beräkna matematiskt utan är tvungen att göra praktiska försök, detta brukar jag klara mig rätt bra med faktiskt.
- Minska arean för värmeledaren
Släppa ur övertrycket ur röret ...
... och därmed få överskottsvärme att lämna röret före sensorn
Har sett att det finns ett antal rätt högt studerande samt många som studerar för närvarande här på forumet. Personligen har jag inte ens gått gymnasium ...
Konklusion: Jag har inte kunskaper för att beräkna matematiskt utan är tvungen att göra praktiska försök, detta brukar jag klara mig rätt bra med faktiskt.
Idéerna med att avleda värme för att mätpunkten ska bli kallare kanske kan fungera. Men jag tror det blir mycket arbete innan det fungerar bra. Samt att reaktionstiden kommer att blir väldigt lång. Borde inte någon av nedanstående gå att använda.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 003208.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259028.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259107.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 003208.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259028.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 259107.htm
Har tittat på dom, men enligt tidigare inlägg ger dom inte en linjär kurva. Iofs inte omöjligt att kompensera med mjukvara ...
Återigen: Det behöver inte vara någon precision och det gör inget om fördröjningen är flera sekunder. Jag vill se när rökgaserna drar iväg så att jag kan stänga spjället. Rökgasernas temperatur ändras inte på någon sekund utan det är en betydligt långsammare process. Jag är fullt medveten om att det finns lösningar som ger mig en exakt och snabb feedback på tempen, men som sagt det behöver jag inte.
Återigen: Det behöver inte vara någon precision och det gör inget om fördröjningen är flera sekunder. Jag vill se när rökgaserna drar iväg så att jag kan stänga spjället. Rökgasernas temperatur ändras inte på någon sekund utan det är en betydligt långsammare process. Jag är fullt medveten om att det finns lösningar som ger mig en exakt och snabb feedback på tempen, men som sagt det behöver jag inte.
Bara lite funderingar:
Kylning i andra änden tror jag är nödvändigt. Jämför med att mäta en spänning som är för hög för ditt instrument. Då använder du en spänningsdelare, inte bara ett seriemotstånd.
Om värmeledaren är isolerad fram till kylelementet borde temperaturen minska linjärt, alltså halva temperaturen på mitten. Temperaturdelare?
Om arean på ledaren är liten behövs det inget enormt kylelement heller. Jag skulle nog hänga det under rökröret om det går, eller iaf åt sidan.
Kylning i andra änden tror jag är nödvändigt. Jämför med att mäta en spänning som är för hög för ditt instrument. Då använder du en spänningsdelare, inte bara ett seriemotstånd.
Om värmeledaren är isolerad fram till kylelementet borde temperaturen minska linjärt, alltså halva temperaturen på mitten. Temperaturdelare?

Om arean på ledaren är liten behövs det inget enormt kylelement heller. Jag skulle nog hänga det under rökröret om det går, eller iaf åt sidan.