Bättre ekodesign av digitalboxar, eller säljförbud 2009

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

En viktigt poäng är ju att standby-fröbrukningen är helt onödig. Man får ju ijte ut nå av den. Att köra bil, titta på TV, osv ger kanske ett visst värde men en hög standbyförbrukning är ju bara dum. Dessutom GÅR det inte att "hård-stänga av" alla TV-apparater.

(Ja, man får lite värme men har man inte direktverkande el är det också dumt och har man det så är värmenonödig på sommaren)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

TomasL skrev:Förstår inte riktigt vad det specifikt har med MS och Windows att göra, samma gäller ju i hög grad alla OS i så fall.
MS skapar specifikt ooptimerad mjukvara. Jämför med andra OS.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bra idé att höja elpriset och driva iväg industrin till andra länder. Räknade nyss ut att en kompis betalar 15% av sin lön bara i el. Visst han är inte den som släcker efter sig men 15% snacka om att bli våldtagen av staten varje dag. Första timmen och 12 minuterna han är på jobbet är bara för att betala elräkningen. Tycker NI det är rimligt?

Jag är snål som fan när det gäller el, har koll på vad som drar ström, kallställt det som inte används osv. Ändå tickar det iväg som fan.

Här i närheten är ett pappersbruk nu dödsdömt mycket pga elpriserna. Cubal funderar på att dra. Undrar vem som ska betala för asen i regeringens idiotideér i framtiden?

Visst man ska inte slösa men är meningen för att man ska måsta sitta i ljuset av ett stearinljus samtidigt som man värmer soppan över öppen eld för att man inte har råd med annat?

Rycker själv ur de vårtor som inte används för tillfället då jag vet att de drar ström men det känns som det är precis värdelöst om man har ett 600W element som man vet går mer än 5 minuter varje månad.

Sila mygg och svälja elefanter var det ja.

Inga problem att minska elförbrukningen radikalt det är bara att huvudsäkra varje fastighet med 6A så är det gjort i ett nafs till billig kostnad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Håller väl inte med riktigt där, Vista snurrar betydligt snabbare på min maskin än nån *nix-variant.

Tror inte ett dyft på att *nix skulle vara mer optimerat, snarare tvärtom.

De *nix jag testat genom åren har alltid varit betydligt långsammare än motsvarande windows varianter.

Dessutom är ju *nix fortfarande konstruerat på samma sätt som win 3.0
Borre

Inlägg av Borre »

Angående belastningen av datorn med Microsofts programvaror jämfört med andra, har ni några exempel på där det testar strömförbrukningen när datorn använder XP/Vista och linux eller liknande?
Jag har ett exempel:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... =880&num=1

Där visas det att skillnaden inte är stor alls, till och med till XP/Vistas fördel ibland.
Nu är ju inte detta test kanske det mest optimala, men det är ett test i alla fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är totalt ointressant ur energibesparingssyfte vilket OS man kör, däremot spelar det en viss roll hur effektiv nätdelen är och effektförbrukningen i processorn, dagens prrocessorer förbrukar betydligt mindre effekt än ett par år gamla processorer i förhållande på vad de kan åstadkomma.

En AMD 6000+ drar ca 125W
En AMD Athlon orginal drog runt 90W, vill jag minnas.

Så om man räknar effekt per instuktionscykel så är det betydligt bättre i dag.

Nu är det ju knappast OS'n som driver fram snabbare processorer utan snarare dessa evinnerliga spel, som kräver mer och mer.

Jag kan lägga patiens och spela Commander Keen på min gamla 8 Mhz 286a, men det går knappast att spela Crysis på den, till spel som Crysis krävs, vad det verkar som det snabbaste och häftigaste som går att köpa.
Vista går fortfarande att köra på en gammal P3a, men inte dagens spel.

Om det är några som man skall beskylla för innefektiv kod så är det snarare speltillverkarna, som i vissa lägen verkar totalt inkompetenta att leverera felfria och optimerade spel.

Men detta har som sagt väldigt lite att göra med energiförbrukning som sådan.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När det gäller standby "problemet", så skulle man helt enkelt kunna
plocka bort on/off funktionen från fjärrkontrollerna. D.v.s apparaten
måste stängas av/på direkt på apparaten innan fjärren kan användas.
Ger lite motion också... :-)

Elförbrukning till standby är som att elda upp sedlar tillsammans med
höstlöven. Fullständigt bortkastat...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När dom ändå fixar standby förbrukningen kan dom ju försöka fixa till dessa totalt onödiga buggar i digital-tv boxarna. Om man slår av den slutar kortet att bli aktuellt, kan ta upp till en timme att ladda hem den nya dekoder nyckeln. Låter man den vara på så hänger den sig.....*MORR*.
(ska fixa en lösning som pumpar mpeg2 datat rakt in i datorn via ethernet så småningom)

Folk är bekväma av naturen. Så om man vill ha ner förbrukningen kan man ju ha klyftiga MCU som räknar ut optimal användning. Ett enkelt exempel är att belysa rum när det är "(Mörkt && PIR-sensorn=Person närvarande) || tryckknapp". Och räkna ut när det är smart att slå av den, dvs om man återkommer oftare än vart 15'e minut kostar kanske slitaget mer än strömmen både i miljö och kronor.
Ett laddrack som helt sonika räknar ut (I*t) när diverese batteriladdande väggvårtor fått tillräckligt med elenergi och stängs av.
Allt kan sedan försörjas av någon multidrop can/rs485 cat.5 kabel.

Finns säkert mer ideer på detta forum ;)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Om folk ska bli sparsamma med elen måste det framgå tydligt exempelvis på en panel vid dörren hur mycket energi man gör av med just nu och statistik bakåt, så man tydlig ser när man sparar el..

Om jag får råd att bygga mitt eget hus någon gång tänker jag göra det självförsörjande så långt det går med: värme, varmvatten, el. Genom tjocka väggar, planerat solläge, kamin, solfångare, vindkraftverk. batteribackup.

Det om något bör göra en medveten om energislöseri..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller nästan med johan.o

problmet är att jag gärna vill ha liite effekt då och då(läs 3fas 10kw)

troligen kan vi disskutera effekt och energi i all evighet här på forumet,
för min del kan jag säga att man om det inte kommer en ny underbar energikälla så måste energiförbrukingen per person minska
däremot kan man med rätt saker tillåta hög effekt periodvis

all onödig energiförbrukning bör bort, vad som är onödigt är en annan sak
men som det är nu så sitter det en djävla massa väggvårtor och drar effekt, om man bara gissar så minst 3 per person i hela landet och minst 1w förlust per stycket( troligtvis mera, dom såg varma ut och hittades lätt med värmekameran) så ger det en effekt av 27Mw, helt i onödan, dra med allt annat skit och hela världen så kan man ta sig en funderare
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Johan.o skrev:Om folk ska bli sparsamma med elen måste det framgå tydligt exempelvis på en panel vid dörren hur mycket energi man gör av med just nu och statistik bakåt, så man tydlig ser när man sparar el..
Jag har varit inne på det spåret länge nu. Jag är övertygad om att folk skulle spara mer om de på ett enkelt och snabbt vis kunde se deras förbrukning och kostnader.
I nuläget är förbrukningen bara några siffror på ett papper för många personer. Och en räkning såklart, men den går ju inte att göra något åt när man redan har fått den. Absolut effektivare att se det i "realtid", eller som "dagsförbrukning".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En stor del av energiavbränningen i processorer som står i standby kan man få bort genom att klocka ned dem. Det skulle räcka fint för att vänta på signal från fjärren att det är dags för aktiv mode. För att hålla betaltv-korten uppdaterade med koder så kunde man ha ett system liknande mobilelefonerna, bestämda tidsintervall mellan vilka mottagaren kunde stänga av för att spara energi.

Det stora problemet är nätdelen och dess verkningsgrad. Fast en switchnätdel borde kunna behålla ganska vettig effektivitet även när lasten är låg.

Håller med om att det skulle behövas bättre medetenhet om aktuellt effektuttag. Om detta planerats in då fjärravläsning började införas så kunde mätarna utrustats för att överföra data t.ex. via elnätet till en display kunden kunde sätta upp på lämplig plats.

För oss som håller på och rotar med elektronik är detta ändå enkelt ordnat eftersom det normalt finns en diod som blinkar i takt med förbrukningen. En liten PIC och LCD-nodul löser problemet samt bidrar med någon watt extra energiavbränning. Fast nettoresultatet blir nog en besparing när man direkt kan se verkan av att bryta strömmen till onödiga förbrukare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Konstigt att det ska vara så svårt att sätta ut effektförbrukningen på apparater. Som det är nu så får du nästan köpa apparaten för att se hur stor effektförbrukningen är. Ibland hjälper det inte att köpa grejen heller, för det står inte ens i tekniska data. Där kunde EU faktiskt lagstifta om att effektförbrukning både i normal användning och i standby anges, samt verkningsgrad borde anges tydligt på förpackningen samt vid annonsering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur mäter man verkningsgraden på en tvmotagare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förmodligen hur mycket av skräpreklamen man köper.. :P

@v-g: "Undrar vem som ska betala för asen i regeringens idiotideér i framtiden?"
..skattebetalarna förstås. Räcker inte det så ändrar man lagarna. Bara att kolla hur dom trixat med pensioner för några år sedan.

Kan vara smart att vara så gott som självförsörjande så att man klarar nästa storm, snö, klantigt elverk (fortum/vattenfall? :D ) etc..

Som sagt en obegriplig elräkning någon gång i kvartalet som visar en schablonförbrukning är rätt opedagogiskt.
Skriv svar