Julas pizzaugn som reflowugn
Om nu ugnarna är så billiga, kan man inte köpa två stycken och ställa den ena på 150C och den andra på 230C eller vad det nu ska vara, och sedan flytta kortet mellan ugnarna?
Man skulle ju kunna förvärma kortet i den ena ugen, sedan övergå till lödfas i den andra och slutligen öppna luckan för nedkylningsfasen.
Man skulle ju kunna förvärma kortet i den ena ugen, sedan övergå till lödfas i den andra och slutligen öppna luckan för nedkylningsfasen.
Skulle säkert fungera bra. Man kunde t.o.m. ha tempreglering på ena ugnen som följer reflowprofilen upp tills lödtennet nästan smälter, dvs strax under 180C för blyat lod, sen flyttar man över kortet till den varma ugnen. Man behöver vara stadig på hand dock. När tennet smält lär komponenterna gärna flyta omkring.
Någon annan här hade ju fått bra resultat med sin riktigt lilla ugn, så jag måste köra en ny test med min lilla ugn; 650W och 9 liter. Den fungerar ju faktist som pall åt min reflow platta, så det var ju inte så jobbigt.
Full effekt med termoelementet ungefär mitt i ugnen:

Derivatan är hygglig (~1.3 grader/s) under 100 grader, men vid högre temperaturer blir den hopplöst dålig.

Derivatan är hygglig (~1.3 grader/s) under 100 grader, men vid högre temperaturer blir den hopplöst dålig.
Det blir damm partiklar, förhoppningsvis mer runda och mindre benägna att penetrera huden.
(Kanske det finns material som kan ersätta FR4 för prototyper iaf, vissa plaster tål upptill 400 °C).
Hursomhelst:
* Vilka material alternativ finns det som tål 250 °C och isolerar bra..?
* Hur ser det ut inne i pizzaugnen med plats för isolering ..?
(Kanske det finns material som kan ersätta FR4 för prototyper iaf, vissa plaster tål upptill 400 °C).
Hursomhelst:
* Vilka material alternativ finns det som tål 250 °C och isolerar bra..?
* Hur ser det ut inne i pizzaugnen med plats för isolering ..?