Emulera ett batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Emulera ett batteri

Inlägg av MadModder »

Har ett par döda UPS:er. Troligtvis beror det på att batterierna är på 0V. :)
Jag har en stor 24V-trafo från en kasserad UPS på 1500VA. Skulle det gå att använda den för att fixa likspänning och koppla in instället för ett batteri, och på så vis tvinga igång UPS:erna för att se att de funkar? Är dock lite skeptisk till den idén...
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jag använde 24volt från ett aggregat i skolan och hadde de gammla batterierna inkopplade så startade den och sen gnäller den att batterierna är dåliga sen så börjar UPS:en att ladda batterierna som givetvis inte tog laddning.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Seriekoppla 2 12V batterier? Rätt bra kapacitet med 60ah och 24V
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hade jag batterier hade jag naturligtvis inte funderat på alternativa lösningar. Har inga bilbatterier att tillgå för detta.
Det sitter dessutom två seriekopplade 12V-batterier i alla smart-UPS 1000VA (700?) och upp, så tanken är inte helt främmande. ;)
xxargs

Re: Emulera ett batteri

Inlägg av xxargs »

MadModder skrev:Har ett par döda UPS:er. Troligtvis beror det på att batterierna är på 0V. :)
Jag har en stor 24V-trafo från en kasserad UPS på 1500VA. Skulle det gå att använda den för att fixa likspänning och koppla in instället för ett batteri, och på så vis tvinga igång UPS:erna för att se att de funkar? Är dock lite skeptisk till den idén...

var noga med att utspänningen är just runt 24 - 27.6 Volt mha. labbagregat eller liknande och koppla in istället för blybatteriet (eller så köper du bara 2 st 7 Ah 12-voltsbatterier på biltema för ett par hundringar - dom är användbara till mycket annat också senare ;-) ) var också beredd på testprocess mot batteriet mm.
Skriv svar