ritning till fram-backkoppling
ritning till fram-backkoppling
jag skulle behöva en ritning till en fram-back kopplare med kretsschema till tryckknappar till en asynkronmotor någon som kan länka eller på annat vis ge mig en sådan? ritning alltså 

Senast redigerad av skrotax 1 februari 2008, 14:41:39, redigerad totalt 1 gång.
Om du ändrar frågan efter att någon svarar så är det bra att det framgår.
Följdfrågor är bättre att ta i tråden än som PM.
Du ska alltså styra det med knappar? ska du kunna ändra rikting under drift eller ska den kunna starta åt olika håll? Hur stor är motor?
Kopplingen är lätt. Den kan du nog komma fram till själv. Frågan är mer vad det finns för komponenter tillgängliga.
Följdfrågor är bättre att ta i tråden än som PM.
Du ska alltså styra det med knappar? ska du kunna ändra rikting under drift eller ska den kunna starta åt olika håll? Hur stor är motor?
Kopplingen är lätt. Den kan du nog komma fram till själv. Frågan är mer vad det finns för komponenter tillgängliga.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Inte för att jag är expert på asynkronmotorer, men det där låter ju som att be om problem.skrotax skrev:tack för tipset. jo den ska ändras under drift utan fördröjning eller inbromsning.
Man kan ju undra hur den motorn mår efter ett tag

Edit: Menar du att motorn skall stoppas och sedan byta rotationsriktning? Eller menar du verkligen full fart framåt och så full fart bakåt?
Motorn slits väll inte av att byta håll? De ingen fysisk inverkan mellan rotorn eller statorn så de spelar ingen roll..
Som har sagt innan i tråden så ska man byta två faser. Med hjälp av tex två kontaktorer..
Du behöver två knappar, + en stoppknapp.. Sen behövs 2 kontaktorer å ett motorskydd.. Kopplingen lär du kunna lista ut själv.. annrs får du fråga specifikt om den..
Mvh
Som har sagt innan i tråden så ska man byta två faser. Med hjälp av tex två kontaktorer..
Du behöver två knappar, + en stoppknapp.. Sen behövs 2 kontaktorer å ett motorskydd.. Kopplingen lär du kunna lista ut själv.. annrs får du fråga specifikt om den..
Mvh