ritning till fram-backkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skrotax
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2008, 14:06:24
Ort: jokkmokk

ritning till fram-backkoppling

Inlägg av skrotax »

jag skulle behöva en ritning till en fram-back kopplare med kretsschema till tryckknappar till en asynkronmotor någon som kan länka eller på annat vis ge mig en sådan? ritning alltså ;)
Senast redigerad av skrotax 1 februari 2008, 14:41:39, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27500
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det du behöver är att skifta två faser. Det finns färdiga brytare till det. Annars kan man bygga det med en tvåpolg växlande brytare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27500
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du ändrar frågan efter att någon svarar så är det bra att det framgår.

Följdfrågor är bättre att ta i tråden än som PM.

Du ska alltså styra det med knappar? ska du kunna ändra rikting under drift eller ska den kunna starta åt olika håll? Hur stor är motor?

Kopplingen är lätt. Den kan du nog komma fram till själv. Frågan är mer vad det finns för komponenter tillgängliga.
skrotax
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2008, 14:06:24
Ort: jokkmokk

Inlägg av skrotax »

tack för tipset :). jo den ska ändras under drift utan fördröjning eller inbromsning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27500
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

öh va? Om du ska köra åt andra hållet så måste du ju bromsa in först. Det kräver ju lite mer. Vad är det till?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

skrotax skrev:tack för tipset :). jo den ska ändras under drift utan fördröjning eller inbromsning.
Inte för att jag är expert på asynkronmotorer, men det där låter ju som att be om problem.
Man kan ju undra hur den motorn mår efter ett tag :?:

Edit: Menar du att motorn skall stoppas och sedan byta rotationsriktning? Eller menar du verkligen full fart framåt och så full fart bakåt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27500
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den måste ju liksom gå via nollfart. och så ska man ju helst inte blåsa säkringarna.
skrotax
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2008, 14:06:24
Ort: jokkmokk

Inlägg av skrotax »

jo jag vet men vet ni hur ritningen ser ut för tryckknapparna?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Elfa hittar du många, tex denna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27500
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

:D Som man frågar får man svar....
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Inlägg av ojjan »

Motorn slits väll inte av att byta håll? De ingen fysisk inverkan mellan rotorn eller statorn så de spelar ingen roll..

Som har sagt innan i tråden så ska man byta två faser. Med hjälp av tex två kontaktorer..

Du behöver två knappar, + en stoppknapp.. Sen behövs 2 kontaktorer å ett motorskydd.. Kopplingen lär du kunna lista ut själv.. annrs får du fråga specifikt om den..

Mvh
Skriv svar