Spänningsreglering, hur göra?
-
Jag vet inte var jag fick det ifrån att du skulla ha 10A.
Med 5A så räcker en 2N3055'a gott och väl.
Då behövs inte heller några emittermotstånd, och regleringen blir enklare.
0,7V's "tapp" ligger innom +-5%, så en 7824 och en 2N3055 plus några kondensatorer borde räcka gott.
Plötsligt blev det mycket enklare och färre komponenter.

Med 5A så räcker en 2N3055'a gott och väl.
Då behövs inte heller några emittermotstånd, och regleringen blir enklare.

0,7V's "tapp" ligger innom +-5%, så en 7824 och en 2N3055 plus några kondensatorer borde räcka gott.
Plötsligt blev det mycket enklare och färre komponenter.

Hej Fräsen.
Jag vet inte om du har någon koll på det här med kondensatorer och 78XX stabilatorer, så jag länkar till ett gammalt tipps.
Där hjälpte jag Aloha med en annan stabilisering.
OBS! Din glättringskondensator måste självklart vara mycket större än Alohas, men det vet du nog redan.
Mellan 7824'an och 2N3055'an kan du nöja dig med en liten elektrolyt ca 1-4,7 µF efter transistorn bör du ha en parallellkombination av en liten plastfilmskondensator och en större elektrolytkondensator ca 100-470 µF
Vad ska du driva?
Är det en "snäll" analog last, typ förstärkare eller liknade?
Då kan kondensatorerna sitta "nära" nätdelen.
Är det en "pulsande" digital last? (Någon nämnde stegmotorer.)
Då måste kondensatorerna sitta så nära förbrukaren som möjligt, för att dämpa störningar.
Jag vet inte om du har någon koll på det här med kondensatorer och 78XX stabilatorer, så jag länkar till ett gammalt tipps.
Där hjälpte jag Aloha med en annan stabilisering.
OBS! Din glättringskondensator måste självklart vara mycket större än Alohas, men det vet du nog redan.
Mellan 7824'an och 2N3055'an kan du nöja dig med en liten elektrolyt ca 1-4,7 µF efter transistorn bör du ha en parallellkombination av en liten plastfilmskondensator och en större elektrolytkondensator ca 100-470 µF
Vad ska du driva?
Är det en "snäll" analog last, typ förstärkare eller liknade?
Då kan kondensatorerna sitta "nära" nätdelen.
Är det en "pulsande" digital last? (Någon nämnde stegmotorer.)
Då måste kondensatorerna sitta så nära förbrukaren som möjligt, för att dämpa störningar.