Värme till elektricitet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, raketer och vissa (åtminstone äldre) sateliter använde väteceller, apollo teamet hade för övrigt en liknande (men lättare) plutoniumdriven värmereaktor med sig, inte helt olik en mindre version av den på bilden här. :)

Tror dock solceller idag har blivit såpas effektiva att de faktiskt räcker, de flesta com. sateliter och annat skall ju mest i princip bara vidarebefordra signaler så de behöver inte så mycket effekt.

Är ju som sagt egentligen i grunden samma princip och tanke som flänsarna runt fotogenlampan.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Sanslöst off-topic, men:

att vidarebefodra signaler tar jättemycket energi. Beräkningar, eller vad du nu menade att satelliterna pysslar med annars, tar mycket liten energi.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

att vidarebefodra signaler tar jättemycket energi

Inte alls säkert det är beroende på vilken typ av satellit det är. Vanliga Telecom för TV signaler tex använder bara några få Watt för att täcka in hela Skandinavien.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Skön inriktning denna diskussion börjar ta :D

Har för övrigt beställt ett peltier-element för att ha något att experimentera med. Tänkte till en början försöka med att få ut 5v någorlunda stabilt. Tror jag kör med någon av National Semiconductors Simple Switcher-regulatorer. De verkar enkla och ha hyffsad verkningsgrad. Någon som har något annat förslag?

Tanken var väl till början att kunna driva div mojänger som laddas via USB tex. mp3-spelare, telefoner mm.

Ett element räcker troligtvis inte så långt, men jag tänkte prova med lite olika typer av kylning (fläkt/vätska) och se hur mycket man kan få ut med hyffsat enkla medel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mera OT:
Den strålning som radioteleksop tar emot från fjärran galaxer är så liten att en kvarglömd mobiltelefon på månen skulle verka som en strålkastare i jämförelse.

Mera OT (On Topic): Det var väl redan konstaterat att i vattenångan finns väldigt mycket energi. Ångbildningsvärmen är 2260kJ/kg. Att sätta en vrämeväxlare på utluften från simbassänger ger mycket energi tillbaka.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ang det grym sade, skulle onekligen vara intressant att testa bygga några sådana koppar/järn element. Enligt vad där stod verkar de(platorna) vara nitade/svetsade, är det altså bara att nita samman en bit kopparplåt mot en järnplatta, eller blir effekten då alldeles för dålig? Borde det inte bildas oxid mellan plattorna om de inte är lödda?

Någon som vet mer exakt hur det är gjort (eller uppslag om vad man skall söka)?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Kom att tänka på en alternativ variant.
Har ju redan sett lösningar med kylfläkt, eller vätskekylning där man utnyttjar konvektion.
En annan variant vore om man kokade vatten, lät ångan passera den varma sidan av peltierelementet, stiga upp i en kondensator, kylas på vägen ner (kopparledning med kylflänsar eller liknande) och sedan kyla den kalla sidan för att till sist hamna i kokkärlet igen.
Största problemet är kanske att hitta en tillräckligt effektiv kondensator, samt att hantera det tryck som borde uppstå i systemet(?).

Detta blir förstås inte den portabla och någorlunda lätthanterliga lösning som jag var ute efter från början, men det kanske är möjligt att få ut lite mer effekt på det viset...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ångturbin med cirkulerarande system? :)

Borde ju fungera rätt bra
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

du ska ju inte ha några 230V växelspänning så varför inte bara ett vanligt 12V blyacc? du kan både ladda mobilen, köra laptop, köra en liten stereo osv... sedan laddar du den då du kommer hem... om du nu inte tänkte åka te stugan o va där i 5månader... :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu vet ju inte jag var hans stuga ligger, men det är ju inte helt omöjligt att en stuga utan el ligger ganska off, och man brukar inte vilja släpa ett bilbatteri nån mil genom skogen..
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

de är ju sant men man brukar ju inte gå o plumsa i snön häller några mil utan man brukar ha skoter o då gåre ju rätt bra... är ju rätt mycke o släpa på med allt annat som tas upp i tråden med :) sen så snackades det om peltier och hur stor effekt kan den lämna? kanske ett MC-batteri på 12V 7Ah räcker för o ladda en telefon som de va tänkt från början... de är ju inte så stort o tungt o släpa på...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Nu var ju idén att ha en energikälla som kräver minimal omtanke. Ett batteri måste laddas/underhållas och släpas fram och tillbaks.
Tanken på att ha en manick ståendes som när som helst kan ge några watts el-energi med värme som enda energikälla är ganska lockande tycker jag.
Verkningsgraden kvittar ju nästan. Om den så bara är några procent så är jag nöjd. Bara jag får ut 4-5 watt...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag skulle i alla fall satsa på en cykel med bilgenerator på :wink: om man vill kan man ju ladda ett batteri med den också :roll:
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Tror att en bilgenerator kan bli lite jobbigt. Snurrar inte de bra fort? Vad jag kan minnas är generatorns remskiva avsevärt mindre än skivan på vevaxeln så man måste nog få upp den i några tusen varv/minut för att den ska funka tillfredsställande.
I vilket fall tycker jag inte att det verkar speciellt lockande att sitta och trampa på en cykel när målet med att åka ut till stugan oftast är att ha det mysigt i värmen och ta det lugnt :)
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

nlinus: I sådana fall har jag en bra lösning. Ladda mobilen fullt innan resan, och stäng sedan av den. :) Man kan ju fortfarande använda den till nödsamtal.

Annars har jag funderat på om inte en sådan där modellångmaskin inte ger tillräckligt kraft för att driva ett dynamo? Man kunde väl man modda den så att man kunde ha tanken med vatten (/de som ska värmas upp) ovanför brasan och sedan ha lite längre rör till cylindern och hjulet med dynamot?
Skriv svar