Vista till linux-server
Vista till linux-server
Hej, jag sitter på jobbet och har nyss fått en Vista-dator. Har dock problem med att koppla upp mig mot våran debian(3.1)-server. Någon som har lyckats med det och har några tips? Skulle behöva plainpassword men kan inte hitta det till vista. Kan det helt enkelt vara så att vi behöver uppgradera till nyare Debian dist på servern för att få det att funka?
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
/E C
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
/E C
Vista kör med ett senare pw-protokoll än tidigare versioner. Det finns en beskrivning hos MS hur man backar tillbaka till gamla. Alt uppgraderar man Samba.
If you cannot update the computers running operating systems other than Windows or your network devices to support NTLM 2, change the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Lsa\LMCompatibilityLevel registry value on the computer running Windows Vista to 1. This solution is not recommended. (Ursprungsvärde 3)
Grejen är att det inte är någon speciell som ansvarar för servern, så det finns ingen att fråga..
Visst är det SMB jag menar, vi använder plainpassword på våra Win xp, 2000, 98 och 95 datorer. Kan man kringgå det på nått vis, alltså så att alla datorer utom Vista-datorn använder plainpass? Kollade förresten nyss på servern och vi har en ganska ny ver. av samba (ver 3.0.14)