dom där ryska sakerna var gulliga, troligtvis mycket dålig verkningsgrad men dom räckte ju för en transistorradio om man värmde med en fotogenlampa
det var ju bara koppar järn plåtar som är ihopnitade/svetsade och har en verkningsgrad runt 2% , dom för fotogenlampa kunde ge 2w ut(tjuvläste i en bok) , vore klar byggbart , 2w räcker för laddning, och koppar/järn tål hög temperatur, effekt har man ju när man eldar, tror till och med det skulle räcka med värmeljus
Visst fungerar det med peltierelement och ju större temperaturgradient mellan varm och kall sida desto högre spänning och/eller ström får man ut och förmodligen även en bättre verkningsgrad, även om det nu inte lär vara så mycket att hänga i granen i vilket fall som helst.
Vet inte hur mycket effekt man kan få ut men vill man ha större effekter så behöver man större peltierelement eller större tempgradient, men med större peltier så kan det börja kosta lite även om det är från Ebay. Men det är förstås ändå billigt i jämförelse med om man köpt samma här i Sverige.
Men du har snö och kallt ute säger du så då hade jag nog gjort en längre kylslinga som är täckt med snö ute, eller allra bäst i en isvak, och en väldigt strömsnål pump som pumpar en vatten/glykol blandning genom röret och sedan in till peltiern där den ena sidan är uppvärmd av spisen och andra kraftigt kyld av vattnet. Då hade du säkert få ut lite effekt och beroende på pumpen kanske tom en hel del mer än energi än du använder till den. Men räkna inte med tex några 200W från en 250W peltier, mer kanske en tiondel av det.
Man ska nog satsa på en passiv lösning för kylningen annars lär pumpen äta upp det mesta av den avgivna effekten, det är rätt tungt att pumpa runt vätska.
Min flumkommentar syftade på gryms, ebayhänvisning.
borde man inte kunna placera peltierelementet(/elementen) utomhus och bara pressa ånga som man skapar på spisen ut till elementet som sedan kyls via en kylfläns av yttertemperaturen.
Då eliminerar man ju typ alla problem utom att man måste få ut ett varmt rör genom väggen.
Som Meduza säger tycker jag att man borde kunna få självcirkulation. En kylfläns på taket som kyler vattnet, och vatten som är kallt är ju tyngre så det åker ner till "bottnen" av röret där peltierelementet sitter och värmer det igen. Det varma vattnet blir då lätt och flyter upp till kylflänsen på taket..
Om man kyler det bra på det sättet och värmer bra på andra sidan med kaminen borde man nog kunna få ut över 10w med ett 250w peltier?!
Ööh, varför krångla med ånga? Kan man inte sätta peltiern utomhus med en kylfläns på kalla sidan och ge varma sidan värme från rökgången? För jag antar att röken från vedspisen leds ut ur stugan på något sätt...