Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Väntar på linjärlager och alu-profiler innan jag ska fixa stålgrejorna och så småningom börja bygga på riktigt. Under tiden pysslar jag med dom lätta sakerna:

Kretskort för anpassning till motordrivarna, nödstopp, limit och homebrytare, utgångar för spindlemotor (både relä och via VFD) samt några extra in och utgångar:
Bild
http://behr.h1x.com/cnc001_l.jpg

Bild
http://behr.h1x.com/cnc002_l.jpg

Apparatskåp 500x500x210mm som ska inhysa alla elgrejor. Är ca 30% färdigt, därav att det är lite håligt :)
Bild
http://behr.h1x.com/cnc003_l.jpg

2st servodrivare, stegmotordrivare med likriktare och konding, 12v nätagg och manöverkretsen för nätspänningen är monterat. Det ska till 2 st ringkärnor och en magnetventil för kylning, samt ovan avbildat anpassningskort.
Bild
http://behr.h1x.com/cnc004_l.jpg

Har även tillverkat lite aluminiumdelar för distanser och fästen.
Bild
http://behr.h1x.com/cnc005_l.jpg
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Då var det dags för en uppdatering...

Det börjar så smått likna nånting nu. Har bara 2 dagar i veckan som jag kan göra något alls med fräsen så det går inte så fort framåt, men nu över jul har det blivit rätt mycket gjort.

Bild
Material till fräsen. Den stora plåten är 10mm tjock, plattjärnen är 100x10mm, fyrkantrören är 40x40 och den lilla plåtbiten är 8mm.

Bild
Hela konstruktionen är cadad och varje bit är utplottad på papper.

Bild
Sen är det bara att körna alla hål...

Bild
Och så borrar man lite...

Bild
Klart! Bara ett 10tal till kvar.

Bild
Ihoppassning av portalen

Bild
Bottenplattan ska förstärkas undertill med lite fyrkantsrör. Det visade sig att plåten hade slagit sig lite när den blev tillkapad, men min lokala smed riktade den så gott som perfekt med skärbrännare och en vattenkanna (!).

Bild
Några timmars svetsande senare. Något som jag inte hade tänkt på när jag ritade var att plåten såklart skulle slå sig igen när jag svetsade på det sättet. Det blir mer att justera men det blir stadigt så det räcker nu iaf. Såhär i efterhand skulle 40x40 profilerna skruvas i plåten istället... Aja...

Bild
Ännu mer svetsande. Dessa lyckades hålla sig raka. Av denna bild kan man dock lära sig att man ska ha bättre handskar när man svetsar. Fick en rejäl "svetsbränna" på vänster handled... :(

Bild
Då var det färdigsvetsat och grundmålat. Så här långt är den hyggligt tung, uppskattningsvis 70-80 kg.

För att fräsen ska vara lite smidigare att flytta runt måste den få ett bord med hjul. Bordet ska ha några hyllor under, plats för dator och styrskåp.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Målat och klart! Bordet penselmålade jag och det var inte helt lyckat.. Färgen tog 2 dagar att torka mellan strykningarna och ytan ser ut som... Fräsen sprutlackarade jag och trotts att det vara första gången jag använde tryckluftssprutan blev det riktigt bra. Färgen är halvmatt lackfärg blandad för att matcha färgerna på kressen.

Bild
X-axlen är tre upphängningar i längdsled. En i mitten med en 35mm skena med dubbla vagnar och sen solida 20mm kromade axlar. Hela kulskruvsenheten köpte jag ihop och den var så fin så kändes inte rätt att slakta den. (Även om den blev lite hög...)

Bild
Bordet på plats och injusting på gång. Injusteringen var riktigt dryg. Helt prefekt blev det inte, men några hundradelar över 420mm får man väl leva med...

Bild
Platta för Y-axeln samt kulskruv och skenor för Z provmonterat.

Bild
X och Y ska ha servo, men Z får nöja sig med en stegmotor. Motor har ett hållmoment på 1,65Nm och kulskruven har 5mm stigning. Återstår att se om det funkar :p

Bild
Styrskåpet på plats.

Bild
Nätaggregatet för stegmotordrivaren är _något_ överdimensionerat (400VA trafo, ~60V DC). Plats för en frekvensomriktare finns också om jag nångång vill byta spindelmotor.

Bild

Så lång har jag kommit hittils. Väntar på några sista delar till fästplattan på Z-ledden. Sen är det kabeldragning och lite pill innan den kan testas.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mycket snyggt!! :bravo:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Gillar "styrskåpet" :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt :bravo:
H.O

Inlägg av H.O »

Yes, så där ska det se ut! Snyggt jobbat. Hoppas det fungerar lika bra!

Fick du bordet plant inom några hundringar över den sträckan så ska du vara nöjd - det är en bit innanför specen på själva profilen (om det är ISEL/Solectro)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Underbart att se hur det utvecklar sig till en fin fräs.

Det var synd att du helsvetsade fyrkantsrören i bottenplåten,
det hade räckt att svetsa lite "här å där" som jag brukar säga.
Då hade det förmodligen inte slått sig speciellt mycket heller.

Men men, keep up the good work :tumupp:
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

:D

Det är en ISEL profil. Det jag har i databladet från deras hemsida är att den är "planfräst". Trodde posten hade sparkat boll med den först :p
Nu är jag inte direkt ute efter små toleranser och allt prefekt inställt i detta skedet. Matningskraften är nog ett större bekymmer... Som tur är visar drivarna motorernas moment så det borde visa sig rätt snabbt vilken utväxlning som behövs.

Tänkte först att bara svetsa lite (mest för gasen nästan var slut) men det är så kul att svetsa i tjockt material så jag gick loss ordentligt :lol:
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Bild
Kabeldragning påbörjad...

Bild
Skyddsslangar för dom rörliga kablarna till Y och Z axlarna.

Bild
100W Panasonic AC servo och limit-brytare. Brytarna är av den här modellen. Det sitter två per axel. Dom är kopplade till lite logik i styrskåpet som spärrar step kommando åt det hållet brytaren är på men tillåter rörelse åt andra hållet. Mach3 gör samma sak, men det känns tryggare med NAND grindar än en parallellport...

Bild
All el fixad och fräsen är provkörd! Servona är bara grovinställda med hastigheten är det i alla fall inget fel på. Med mach3 på 25kHz blir det 7500mm/min på X och Y. Skulle kunna köra 100kHz men det känns inte så motiverat med 500mm per sekund :p

Fräsa går det att göra med. Har mest testat i plexiglas och resultaten är jag riktigt nöjd med. Här är till exempel en 12mm tjock bit jag testade olika operationer i CAM programmet med:
Bild

Provade lite i aluminium med. Med den lilla 3mm fräsen går det utmärkt. Gjorde ett 3mm djupt skär, men servona kom inte upp i nämnvärda moment. Återstår hur den beter sig med fräsar med lite större diameter.

Tog några videosnuttar också. Den första är lite skakig, så folk som blir åksjuka lätt får undvika den :)

Testkörningsfilm:
http://behr.h1x.com/cnc1_testkorning_wm9.avi (3,9MB codec: WM9)

Utfräsning i 2mm plexiglas. 3.175mm tvåskärig pinnfräs, 700mm/min, kressen på 3:
http://behr.h1x.com/cnc1_stjarna_wm9.avi (10,9MB codec: WM9)

Nu måste jag fixa skydd för kulskruvarna från spånen som flyger åt alla håll. Den ska också få dimkylare och fast monterade blåsmunstycke för att flytta spån och kyla lite med...

Någon som vet var man kan köpa bra hårdmetallfräsar i 4-6mm storlek runt Göteborg?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag köper mina på Bauhaus. Troligtvis finns dom i Göteborg också.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Med hårdmetallfräs menar jag pinnfräs för plast och metall :) Sånna som kostar 250 spänn styck hos solectro och liknande. Har dom sånna på Bauhaus?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Wow, den där var riktigt snygg och proffsigt gjort. Skulle nog vilja påstå att det är en av de bästa hemmabyggen jag sett. :shock:

Du får fixa ihop ordentliga ritningar och bygginstruktioner och börja sälja. 8)

Sen kommer ju den obligatoriska frågan; vad har bygget kostat hittils?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Enormt snyggt! :)

Det är skickligt att kunna bygga grejjer som ser fabriksgjorda ut. :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skulle du kunna ta ett par bilder på hur infästningen mellan linjärblocken och bordet ser ut?

Hur gjorde du injusteringen för bordet?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag använder dom iaf bara till trä och plast. Det är två-skärs med pålödda HM-skär.
Skriv svar