Då var det dags för en uppdatering...
Det börjar så smått likna nånting nu. Har bara 2 dagar i veckan som jag kan göra något alls med fräsen så det går inte så fort framåt, men nu över jul har det blivit rätt mycket gjort.

Material till fräsen. Den stora plåten är 10mm tjock, plattjärnen är 100x10mm, fyrkantrören är 40x40 och den lilla plåtbiten är 8mm.

Hela konstruktionen är cadad och varje bit är utplottad på papper.

Sen är det bara att körna alla hål...

Och så borrar man lite...

Klart! Bara ett 10tal till kvar.

Ihoppassning av portalen

Bottenplattan ska förstärkas undertill med lite fyrkantsrör. Det visade sig att plåten hade slagit sig lite när den blev tillkapad, men min lokala smed riktade den så gott som perfekt med skärbrännare och en vattenkanna (!).

Några timmars svetsande senare. Något som jag inte hade tänkt på när jag ritade var att plåten såklart skulle slå sig igen när jag svetsade på det sättet. Det blir mer att justera men det blir stadigt så det räcker nu iaf. Såhär i efterhand skulle 40x40 profilerna skruvas i plåten istället... Aja...

Ännu mer svetsande. Dessa lyckades hålla sig raka. Av denna bild kan man dock lära sig att man ska ha bättre handskar när man svetsar. Fick en rejäl "svetsbränna" på vänster handled...

Då var det färdigsvetsat och grundmålat. Så här långt är den hyggligt tung, uppskattningsvis 70-80 kg.
För att fräsen ska vara lite smidigare att flytta runt måste den få ett bord med hjul. Bordet ska ha några hyllor under, plats för dator och styrskåp.

Målat och klart! Bordet penselmålade jag och det var inte helt lyckat.. Färgen tog 2 dagar att torka mellan strykningarna och ytan ser ut som... Fräsen sprutlackarade jag och trotts att det vara första gången jag använde tryckluftssprutan blev det riktigt bra. Färgen är halvmatt lackfärg blandad för att matcha färgerna på kressen.

X-axlen är tre upphängningar i längdsled. En i mitten med en 35mm skena med dubbla vagnar och sen solida 20mm kromade axlar. Hela kulskruvsenheten köpte jag ihop och den var så fin så kändes inte rätt att slakta den. (Även om den blev lite hög...)

Bordet på plats och injusting på gång. Injusteringen var riktigt dryg. Helt prefekt blev det inte, men några hundradelar över 420mm får man väl leva med...

Platta för Y-axeln samt kulskruv och skenor för Z provmonterat.

X och Y ska ha servo, men Z får nöja sig med en stegmotor. Motor har ett hållmoment på 1,65Nm och kulskruven har 5mm stigning. Återstår att se om det funkar

Styrskåpet på plats.

Nätaggregatet för stegmotordrivaren är _något_ överdimensionerat (400VA trafo, ~60V DC). Plats för en frekvensomriktare finns också om jag nångång vill byta spindelmotor.
Så lång har jag kommit hittils. Väntar på några sista delar till fästplattan på Z-ledden. Sen är det kabeldragning och lite pill innan den kan testas.