Enkel audio förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Enkel audio förstärkare

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag behöver ha en liten förstärkare till en robot, den ska kopplas till en MP3'spelare men det behöver inte vara jätte bra ljudkvalitet.. Jag vet inte riktigt hur många watt som behövs, men om man står ca. 10meter ifrån den (innomhus) så måste man höra den ganska bra.. Så hur många watt kan då behövas tro? Kanske 1-2watt??

Men audioförstärkare är inte min starka sida.. Så jag vet inte riktigt vilken jag ska välja.

Här är en baserad på en op-amp:
Bild

Här är en baserad på en darlington transistor:
Bild

Vilken rekomenderar ni? Blir det någon skillnad på ljudkvalité m.m.? Hur mycket effekt kan man klämma ur transistorlösningen?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Du har gjort två likadana trådar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Inte nu längre. :D

edit:

Om inte roboten låter för mycket så klarar du dig med 1-2W ungefär. Men det beror samtidigt på vad som ska spelas. Ett hett tips: Sätt ett högpassfilter som tar bort den lägsta basen. Du tjänar en del batteri-tid på det och så blir det mer högtalar-rörelse över till att spela högre.

Om det ska vara snabb-byggt med komponenter man oftast har hemma så hade jag valt en OP-förstärkare och (om det visar sig behövas) haka på en transistorlösning på slutet.

"Blir det någon skillnad på ljudkvalité m.m.?"

Svårt att svara på utan att veta vad du har tänkt dig för högtalare.
Dvs om det ska vara en liten 2" för mindre ljudeffekter eller t.ex en 8" för musik.

edit 2: Kanske behöver förtydliga det:
Spelar du musik i bra kvalité i en bra högtalare så kommer du märka en förstärkares eventuella brister.
Senast redigerad av JimmyAndersson 19 januari 2008, 18:27:55, redigerad totalt 1 gång.
BJ

Inlägg av BJ »

Det här var intressant. :) Jag tittar efter nåt liknande till min stereo.
Men jag vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt, och att det inte ska knäppa eller smälla nånting.
Så ni får gärna skriva om ni har förslag på det med.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Oops :oops: Ursäkta!

Tack jimmy!
---

Batteri tiden är inte jätte viktig jag har ganska gott om energi på den :) (kör men Li-Po ackar). Men jag kan se om det gör stor nytta att plocka bort basen så gör jag det.

Ska testa koppla upp en Op-amp nu.

Återkommer med ressultat!

Mvh
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag har bara dåliga erfarenheter av LM386.

Satsa på nått i TDA-serien, tex TDA2030
Senast redigerad av Fritzell 19 januari 2008, 18:52:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har en TDA2002 som jag har tänkt bygga en förstärkare av om det går :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Varför skulle det inte gå att bygga en förstärkare av en krets som konstruerats med det specifika syftet att användas i förstärkare?? ;)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

För att den är kasst konstruerad? ;)

Skämt åtsido, det borde helt klart gå. Säger bara att jag har bara haft dåliga erfarenheter av den. Dessutom klarar den fetaste varianten 1W.. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur eller hur så bör man undvika den enkla transistorsteget/darlington-konstruktionen då den dels jobbar i klass A, men framförallt har en DC-bias genom högtalaren som kommer att lyfta ut mebranen en bit ur magnetfältet och jobbar asymetriskt och ge en massa andra ordningens övertoner samt IM-modulation.

LM 386 är en ganska kass lågprisförstärkare och baserad på en pre-1980 konstruktion - måste också byggas omsorgsfull layoutmässigt för att inte självsvänga och är inget för virning eller exprimentkort.

välj annan typ.

Skall du ha hög ljudnivå så satsa på högtalare med hög verkningsgrad, det är där den stora vinsten finns - inte hur många Watt din slutsteg kan ge då det sistnämda bara tömmer batterier med 10-dubblad takt för var fördubblad upplevd ljudnivå du önskar öka vid anvädning av lågkänsliga tex. bilhögtalare..

Bara som jämförelse så kan hörnmoterad hornhögtalare ge runt 110 dB SPL på 1 Watt och går då med ca 50% verkningsgrad. - sikta på minst 90 dB/Watt SPL och gärna så hög verkningsgrad du har råd med.
BJ

Inlägg av BJ »

Vad finns det för bra och stabila kretsar då? I mitt bygge vill jag inte att det ska kunna bli några själsvängningar.
För min del kan kretsen få kosta litegrann, men det ska helst inte vara massor med komponenter runt omkring.
Och jag behöver inte så hög ljudnivå. Det är viktigare att det låter bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kör med 386:an. Ingen idé att krångla till det.

Här har du en skiss till hur den används: http://www.elby-designs.com/pixie/pixie-audio.pdf
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tänkte använda en sån här högtalare:
Bild

Bild

Samma som sonyericsson använder i bla. dessa:
http://www.sonyericsson.com/cws/product ... c=se&lc=sv

Det står inget på dem om verkningsgraden på dem, men jag tycker inte att det kan vara allt för dåligt.. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska du köra musik genom högtalaren? Har för mig att en sådan högtalare behöver lite signalbehandling för att låta bra. För att få en jämn frekvens gång, måste man t.ex höja basen och diskanten med flera decibel.
Peppar

Inlägg av Peppar »

BJ skrev:Det här var intressant. :) Jag tittar efter nåt liknande till min stereo.
Men jag vill ha så bra ljudkvalitet som möjligt, och att det inte ska knäppa eller smälla nånting.
Så ni får gärna skriva om ni har förslag på det med.
Jag rekommenderar en chip amp eller "Gainclone" med LM1875, LM3875 eller LM3886. LM3886 har mutefunktion och har ersatt 3875.

En "riktig" Gainclone har filterkapacitans på 1000-2200uF. Många säger att det är alldeles för lite. Jag har hört det och måste säga att det räcker. Men jag hade använt 4700uF och kanske 47uF i parallell.

Dessa låter väldigt bra. (Jeff Rowland använde 4 parallella 3875 i en modell.) De är lätt jämförbara med förstärkare som kostar tusentals kronor.
Skriv svar