Tänkte göra mig själv några enkla napp alarm för sommarens kommande fiske. Hur själva larmet ska se ut och triggas är jag ganska klar över men skulle behöva lite tips på hur man på ett enkelt sätt får ut en ljudsignal som låter ungefär lika högt som en vanlig väckarklocka.
Eftersom allt ska fästas på spöt så är mindre alltid bättre. Behöver förslag på komponenter och kopplingscheama. Är van vid lödkolven och så, men är inte speciellt insatt i olika komponenter så försök att förklara snällt och mycket bilder uppskattas .
Har tillgång till clasohlson och kjell&co samt en drös med elprylar som sambon beskriver som "skräp" .
Har för mig att jag läst någonstans att det finns någon ultraljud-grej som man kör, också bara flyter fiskarna upp till ytan...
Skämt å sido, vad ska du med detta larmet till? Känns lite som en Kalle-serie att du vill sitta under ett träd och sova, också ska det plinga till när du fått napp?
Napp alarmen är för kast mete efter gös/gädda/aborre. Man kan ju fiska med fler spön och över lite större områden. Gör detta ofta men det är synd att man missar ett napp när man sitter o dricket öl o pratar skit med de andra som är med. Eller missa en gös för att man slummrat till (fiskas ofta på natten).
Förr använde jag en glasburk en glasspinne och ett mynt men det blir inte idiotsäkert och framförallt inte så stylish.
Helt klart Clas 22-572, din fungerar inte ens på 3V (skall ha 7V enl. texten).
Clas# 22-572 utklassar alla summrar (som jag har testat) liknande typen Kjell# 50554
Skillnaden ligger i piezoelementets storlek; 26mm vs. 9mm i diameter.
Ok då kör jag på den, blir lite enklare att bygga ett skal till med eftersom man kan utgå från ett rör.
Tack för all hjälp nu tror jag att jag kan klara mig på egenhand en liten tid framöver men kommer nog tillbaka angående den där ultraljudgrejen om det går trögt med fisket.