IR överföring av data i MB/s ?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bigstone

IR överföring av data i MB/s ?!

Inlägg av Bigstone »

Halloj!

Undrar om någon här har kunskaper i ämnet dataöverföring via IR i MB/s klassen?!
Har läst ytterst lite om något som lär kallas FIR - Fast IR men är inte riktigt på det klara med hur man kan få upp hastigheter på mellan 4 till 16MB/s. :shock: Låter helt otroligt med tanke på vilken slewrate som vanligen brukar förknippas med sedvanliga IR dioder.

Anledningen till min fråga är att jag behöver läsa ur en sensor som skickar en dataström på ca. 1MB/s. Blåtand var tydligen inte tillräckligt snabbt för den applikationen så nu söker jag efter alternativ som ger tillförlitlig överföring.
Ska lägga till att sensorn roterar med en hastighet upp till ca. 70Km/h.

Anyone got a clue?! :humm:
peter555

Inlägg av peter555 »

Någon Gb/s är inget större problem att komma upp i med moderna dioder. Ska du bara köra någon Mb/s så duger de flesta skräpdioder. Se till att ha en driver som kan driva mycket ström i kapacitiva laster
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det ythastigheten eller?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

IrDA klarar ca 4 Mbps. Snabbare överföring kräver också mer i form av avkoppling, impedans anpassning etc..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> roterar med en hastighet upp till ca. 70Km/h.

???
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

km/h var en konstig enhet på rotationshastighet. Eller det var kanske periferihastighet du menade?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tror han menar att fordonet framförs i ca 70 km/h. Isåfall är hastigheten på hjulets omkrets 19.4 m/s och tiden då sensorn är exponerad:
vo = 70/3.6 [m/s]
r = Hjulets radie inlusive däck [m]
fo = vo / (pi*2*r) // Antal rotationer per sekund
v_sensor = fo * (pi*2*r_sensor) // Hastighet med vilken sensor susar förbi
t_sensor = s_sensor / v_sensor // Tid då vilken sensorn är exponerad
bps = bits / t_sensor // Minsta bithastighet som krävs

Problemställningen är inkomplett.
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Eh.. kanske skulle förklara syftet lite närmare.:oops:
På jobbet har vi en däck testnings maskin som ser ut som en bläckfisk med sina armar på ett ungefär, samma princip som en karusell. På varje arm finns fäste för ett jul och trycket mot underlaget som däcket ska provköras mot kan justeras individuellt. Armarna är fästa till ett centrumnav som roterar med olika hastigheter beroende på vilket sorts test som ska utföras.
Till saken hör att jag behöver läsa ur en kontinuerlig dataström från en givare på en av armarna och tanken är att man lättast gör detta precis i mitten av navets centrum genom att placera en ir link mellan navet och en sensor som hänger ned från taket. Visserligen roterar navet men i riktningen uppåt är det stilla. Så egentligen är nog hastigheten irrelevant i detta läge vid närmare eftertanke.
Gb/s! :shock: Oh my! Får nog rota lite mer hos olika leverantörer och se vad det finns för snabbare sort av ir dioder. Ska väl erkänna att jag inte hunnit med några större efterforskningar själv ännu utan tänkte höra mig för här om någon pysslat med det. Ser ju onekligen ljust ut. Kravet är att data inte bör buffras någonstans på vägen utan vara så realtid som möjligt.
peter555

Inlägg av peter555 »

IrDa som nämndes tidigare tycker jag låter bra, billigt och färdiga prylar bara att koppla in.
Skriv svar