Eh.. kanske skulle förklara syftet lite närmare.
På jobbet har vi en däck testnings maskin som ser ut som en bläckfisk med sina armar på ett ungefär, samma princip som en karusell. På varje arm finns fäste för ett jul och trycket mot underlaget som däcket ska provköras mot kan justeras individuellt. Armarna är fästa till ett centrumnav som roterar med olika hastigheter beroende på vilket sorts test som ska utföras.
Till saken hör att jag behöver läsa ur en kontinuerlig dataström från en givare på en av armarna och tanken är att man lättast gör detta precis i mitten av navets centrum genom att placera en ir link mellan navet och en sensor som hänger ned från taket. Visserligen roterar navet men i riktningen uppåt är det stilla. Så egentligen är nog hastigheten irrelevant i detta läge vid närmare eftertanke.
Gb/s!

Oh my! Får nog rota lite mer hos olika leverantörer och se vad det finns för snabbare sort av ir dioder. Ska väl erkänna att jag inte hunnit med några större efterforskningar själv ännu utan tänkte höra mig för här om någon pysslat med det. Ser ju onekligen ljust ut. Kravet är att data inte bör buffras någonstans på vägen utan vara så realtid som möjligt.