Varför finns inte isolationstransfomatorer 230/230 V
-
Varför finns inte isolationstransfomatorer 230/230 V
Kjell.com säljer enbart 230/110 V eller 110/230 V.
ELFA säljer 230/230 men då utan sladdar och med texten:
"OBS! Får installeras endast av behörig elinstallatör."
Någon som kan förklara varför? Vari ligger faran med isolationstransfomatorer?
ELFA säljer 230/230 men då utan sladdar och med texten:
"OBS! Får installeras endast av behörig elinstallatör."
Någon som kan förklara varför? Vari ligger faran med isolationstransfomatorer?
-
- Mizzarrogh
EEPROMdanne, Nej, det är bara själva utförandet av "låddan"
vet inte hur elfas modeller ser ut innuti, men den jag har av annat utförande men liknande kapsling (och troligen samma fabrikat som de större hos elfa) saknas bland annat riktiga dragavlastningar och annat (eftersom det är meningen fasta kablar skall dras in från baksidan), kan man fixa detta så bör det inte vara något problem tror jag, men, som sagt det är mer av formella/säkerhetsmässiga orsaker.
Edit: Jordkablar, fasta instalationer och annat får man egentligen inte koppla in själv, men ojordade stickproppar, etc får man dra själv om man vet vad man håller på med. (formellt sett altså)
vet inte hur elfas modeller ser ut innuti, men den jag har av annat utförande men liknande kapsling (och troligen samma fabrikat som de större hos elfa) saknas bland annat riktiga dragavlastningar och annat (eftersom det är meningen fasta kablar skall dras in från baksidan), kan man fixa detta så bör det inte vara något problem tror jag, men, som sagt det är mer av formella/säkerhetsmässiga orsaker.
Edit: Jordkablar, fasta instalationer och annat får man egentligen inte koppla in själv, men ojordade stickproppar, etc får man dra själv om man vet vad man håller på med. (formellt sett altså)
- Mizzarrogh
Gissa om jag drömt om en *fet* sådan länge nu...
Synd bara de blir så dyra om man behöver litet mer kräm.
Men fanken vet om det inte skulle vara värt det ändå, skulle ju vara en, ursäkta uttrycket, skitsmidig lösning på en massa problems.
------------------
Ursäkta trådkladdandet...
(Edit: Stavning)
Synd bara de blir så dyra om man behöver litet mer kräm.
Men fanken vet om det inte skulle vara värt det ändå, skulle ju vara en, ursäkta uttrycket, skitsmidig lösning på en massa problems.
------------------
Ursäkta trådkladdandet...

(Edit: Stavning)
Jag har för mig att lagtexten säger något i stil med att vem som helst får koppla två trådar, men för att få koppla tre trådar så måste man veta vad man gör.Mizzarrogh skrev:Jordkablar, fasta instalationer och annat får man egentligen inte koppla in själv, men ojordade stickproppar, etc får man dra själv om man vet vad man håller på med. (formellt sett altså)

Fritt översatt, direkt från minnet (utan paritet).
- Mizzarrogh
Elfa har, men kallar det för störskyddstransformator i det fallet.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 015620.htm
Fungerar bra, men är iofs aningen dyr.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 015620.htm
Fungerar bra, men är iofs aningen dyr.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
-
inte säkert att kjell o kompis transformatorer har separata lindningar, troligare är att de är sparkopplade. Dvs fungerar på samma sätt som en vridtransformator , en induktiv spänningsdelare.
då får du ingen galvanisk isolering mellan 230 in och 230 ut.
De absolut flesta 230/110 V är inte isolerade.
då får du ingen galvanisk isolering mellan 230 in och 230 ut.
De absolut flesta 230/110 V är inte isolerade.
Av vikten att döma är det troligen spartrafos. 9kg för 800VA är i minsta laget. De andra saknar viktuppgift, men är troligen samma sak.
En vridtrafo eller spartrafo är inte någon induktiv spänningsdelare, utan just en transformator. Skillnaden mot en fulltrafo är att endast just skillnaden i spänning omsätts av transformatorn och därför kan denna göras mindre. I fallet 230/110 blir den ungefär hälften så stor som den annars skulle ha blivit.
En vridtrafo eller spartrafo är inte någon induktiv spänningsdelare, utan just en transformator. Skillnaden mot en fulltrafo är att endast just skillnaden i spänning omsätts av transformatorn och därför kan denna göras mindre. I fallet 230/110 blir den ungefär hälften så stor som den annars skulle ha blivit.