Stämgaffelklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tack LaRdA.

Hmm... Det blir en dyr klocka det här.... :)
Jag måste även köpa en precisions-oscillator typ denna så jag har bästa tänkbara möjlighet att kallibrera den på kort tid.

Bara att blunda och beställa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

måste säga att det är ett urkul projekt ( :eh: )

höll på ett tag för längesedan att få en kristall temperaturstabil och det fanns ett bygge i AoE med en lämplig temperaturregleringskrets bestående av en tempgivare och en op 3140, mycket smidig och pi reglering, tror jag, kan kolla upp det om jag hittar tidningen, till saken
för att få jämn temperatur var placering av värmare och tempgivare mycket viktig, det ska vara kort termisk sträcka emellan dom och gärna stort värmeföråd

sen ska temperaturen var högre än det högsta man kan förvänta sig där den står, kanske 35 grader i ett normalt rum

jag hadde tagit ett aluminium rör och gjort två stora slitsar i den längsledes och trätt över plexibehållaren, då kan man fortfarande se stämgafflen, kanske monterat i någon lysdiod samtidigt

slitsarna kan ju vara 90 grader så det blir som två fingrar som sticker upp på sidorna av stämgafflen

helt klar ska du ha rätt lufttryck hela tiden med, sätt allt under en sådan där snygg glashuv man hadde över en del ur och sedan sänk lufttrycket så det är lågt och jämnt

vakum hadde ju varit perfekt

ser fram emot mer intressant läsning i denna tråden
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har några 10 Mhz tcxo du kan låna ett tag om du vill , köpte en bunta från ebay för ett tag sedan
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om du har många och vill bli av med 1 tcxo så är jag intresserad av att köpa förutsatt att jag sparar "några kronor" jämfört med Elfa.
Vad heter den exakt?

Kylfänsen kommer jag troligtvis göra i koppar även om det bara är slöseri med pengar.
Det blir ungefär som du beskrev men jag ska nog ha koppar mellan gaffelpinnarna oxå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, jag kommer, hm vill ha tre likadanna men till en senare sak
det är temex doc1478, ta en titt på ebay, där fanns det en del att välja på om du söker på tcxo

du fär gärna låna en på några månader om du vill

koppar, kan ha halvmetersbitar i 2" kopparrör liggandes på jobbet om det skulle kunna vara något
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Om det går bra med 12MHz så hittade jag ett par billiga på Ebay.
Cardnial 12MHz 2.5ppm TCXO 14-Pin Dip, New, Qty.4
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Chribbe76: vet nu inte hur stor kylfläns som du behöver men om den inte är alldeles för stor och du skulle vilja ha det bästa av det bästa så har jag en lite större silverplåt som du kan köpa en bit ifrån. :) Det är den renheten som används till smycken, tror det är 93.5% rent silver i denna kvalitet annars så var det 92.5, men jag är nästan säker på att det var 93.5%. Jaja, men det leder värme ändå kan jag intyga. :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, visst är silver det bästa av det bästa men skillnaden mellan koppar och silver är inte extremt stor.
Däremot är det stor skillnad på aluminium och koppar så jag väljer koppar.
Jag ska använda rundstång med Diameter 30mm så jag kan bearbeta den exakt som jag vill ha det.

Värmeledningsförmåga:
Silver = 430
Koppar = 390
Aluminium = 236

Den här oscillatorn har en stabilitet på 0.9ppm och priset är väl ok så det blir nog en sådan.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Nu är projektet igång igen!

Jag har tillverkat en fläns i aluminium som omsluter gaffeln.
Egentligen vill jag göra den i koppar och den ska inte vara heltäckande men det får bli så här tills vidare.

Motståndet(som värmer) och PT1000-tempgivaren sitter väldigt nära varandra så det fungerar ganska bra utan pid-reglering, men det tar längre tid att nå rätt temp.

Resultatet är väldigt bra jämfört med tidigare tester.
Den ändrar frekvens och stabiliserar sig ganska snabbt när miljön förändras.
1 pixel på längden är 1 minut, 1 pixel på höjden är 1ppm(motsvarar typ 30sekunder/år) i frekvens-skillnad.
Avståndet mellan linjerna är 10 pixlar.

http://ake.myftp.org/forum/Stamgaffelkl ... test13.gif

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket kul att projektet har vaknat igen! :) :)

Den ser riktigt spännande ut nu. Hade den varit med i en film så hade den innehållit plutonium som någon hade stulit.. :D

Har du ändrat något i regleringen sedan sist?

Jag följer tråden med stort intresse.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Nice!

Exakt ett år sedan projektet somnade, Kul att du fått nya krafter. :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Roligt att ni följer tråden. :)

Tempreglerings-kretsen är inte samma eftersom jag använder en PT1000-givare men jag kör fortfarande bara på/av utan pid.
Jag får samma fenomen med denna som med termistorn, störningarna gör så att jag får ofrivillig pwm-styrning av värme-motståndet inom ett litet "temp-fönster".

Det jag garanterat ska göra är att skruva fast ytterligare 3st värme-motstånd på flänsen(2st på varje sida) för att få jämnare värmning.
Och en lite snyggare reglerings-krets med mindre brus.

Jag har ökat upplösningen på grafen, 1 streck är fortfarande 10ppm och 1 pixel på längden är 1 minut.
Resultatet är ganska likt förra testet tills jag öppnade fönstret för att bråka lite med den.
Temperaturen i rummet minskade kanske 4 grader, jag var lite lat och kollade inte med termometer.
Det intressanta är att frekvensen minskar radikalt först innan den ökar.
När jag stängde fönstret minskade frekvensen och den stabiliserar sig lite högre än innan.
Luft-trycket ändras även ganska mycket av att man har ett fönster öppet, det skulle vara intressant att bara testa att ändra trycket... Men hur ska jag lyckas med det....

Jag har testat att minska temperaturen inne i röret med 1 grad, då ökade frekvensen med 110ppm, detta stämmer bra med tidigare tester utan temp-reglering, konsekventa resultat uppskattas.

http://ake.myftp.org/forum/Stamgaffelkl ... test14.gif
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En kort tid för många år sedan så fanns det ju stämgaffelstyrda armbandsklockor. De hade en mekanisk anordning med ett steghjul som gaffeln vred framåt. Hur de var temperaturkompenserade vet jag inte. Hur som helst så gick de ganska så rätt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Senaste dygnet har jag bara verifierat att förhållandet mellan temp och frekvens är konsekvent, det verkar vara konsekvent på ett komplicerat sätt.
Vid all förändring av temperaturen utanför röret så går frekvensen först åt fel håll.
Ju snabbare temp-förändring desto mer förändring av frekvensen åt fel håll.
Detta gör att man upplever förhållandet mellan temp och frekvens som oförutsägbart.
Om tempen tex ändras långsamt så kan resultatet bli oförändrad frekvens tills tempen stannar.

Jag känner igen fenomenet från svarven på jobbet, när den värms upp så går måtten först åt ena hållet och vänder sen och går åt andra hållet.
Det beror på att alla massor i maskinen värms upp olika snabbt och påverkar måtten olika mycket och åt olika håll.

Jag tror att avsaknaden av luft-cirkulation i röret är ett problem.
För att det ska fungera riktigt bra tror jag att man måste mäta tempen på luften och då måste man även reglera med pid.

http://ake.myftp.org/forum/Stamgaffelkl ... test15.gif
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det visade sig att elektroniken till temp-regleringen orsakade att frekvensen gick åt fel håll.
Min plan är nu att temp-reglera luften i hela klockan med PID.
Om jag lyckas bra med det så kanske jag kan ta bort regleringen inne i röret så att man kan se hela gaffeln.

Jag har exprimenterat med reglering i 2 dagar nu och äntligen fungerar det. 8)
Det som är svårt med att reglera luft-temp är att det är väldigt tröööög respons.
För att ett trögt system ska fungera måste man ha en Integrator som är väldigt långsam och en Derivata som reagerar på väldigt små förändringar(mycket störnings-känsligt mao).

Jag ska skriva mer senare....
Skriv svar