Roligt att ni följer tråden.
Tempreglerings-kretsen är inte samma eftersom jag använder en PT1000-givare men jag kör fortfarande bara på/av utan pid.
Jag får samma fenomen med denna som med termistorn, störningarna gör så att jag får ofrivillig pwm-styrning av värme-motståndet inom ett litet "temp-fönster".
Det jag garanterat ska göra är att skruva fast ytterligare 3st värme-motstånd på flänsen(2st på varje sida) för att få jämnare värmning.
Och en lite snyggare reglerings-krets med mindre brus.
Jag har ökat upplösningen på grafen, 1 streck är fortfarande 10ppm och 1 pixel på längden är 1 minut.
Resultatet är ganska likt förra testet tills jag öppnade fönstret för att bråka lite med den.
Temperaturen i rummet minskade kanske 4 grader, jag var lite lat och kollade inte med termometer.
Det intressanta är att frekvensen minskar radikalt först innan den ökar.
När jag stängde fönstret minskade frekvensen och den stabiliserar sig lite högre än innan.
Luft-trycket ändras även ganska mycket av att man har ett fönster öppet, det skulle vara intressant att bara testa att ändra trycket... Men hur ska jag lyckas med det....
Jag har testat att minska temperaturen inne i röret med 1 grad, då ökade frekvensen med 110ppm, detta stämmer bra med tidigare tester utan temp-reglering, konsekventa resultat uppskattas.
http://ake.myftp.org/forum/Stamgaffelkl ... test14.gif