Bästa ersättare till 7471 ?
Bästa ersättare till 7471 ?
Håller på att renovera en 25 år gammal Disco-mixer just nu. Detta innebär att byta ut alla puttar, IC samt passiva komponenter i signalvägarna.
Alla IC är 7471. Dvs Quad OP. Vilken modern IC är bäst att byta ut den med med tanke på signal/brus mm ?
Tänkte ta TL074, men det måste ju finnas bättre idag ?
Matningspänningen jag har tillgänlig är +- 15v
Alla IC är 7471. Dvs Quad OP. Vilken modern IC är bäst att byta ut den med med tanke på signal/brus mm ?
Tänkte ta TL074, men det måste ju finnas bättre idag ?
Matningspänningen jag har tillgänlig är +- 15v
Oj quad var det ja. Men jag har för mig att den finns i fyrdubbelt utförande.. kan ha fel. 
Kolla här om du hittar något som passar
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 216746.htm
Men om det sitter 25år gamla Op-förstärkare i mixern tror jag knappast den skulle försämras av TL074'or.. Vill du jämföra kan du ju köpa en testa med.
edit: Förresten, har du kollat upp pinkonfigurationen 7471an? Jag hittar inga datablad på den..

Kolla här om du hittar något som passar
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 216746.htm
Men om det sitter 25år gamla Op-förstärkare i mixern tror jag knappast den skulle försämras av TL074'or.. Vill du jämföra kan du ju köpa en testa med.
edit: Förresten, har du kollat upp pinkonfigurationen 7471an? Jag hittar inga datablad på den..
Klart att allt är bättre än de som satt i från början
Nu renoverar jag den mest av nostalgiskäl och tänker byta ut min Gemini Mixer mot just denna. Körde mycket på denna modellen när jag spelade på 80-talet på klubbar mm och har fått tag på en begagnad nu efter mycket letande. Så därför tänkte jag uppgradera den till dagens standard gällande ljudet. (Samt bygga en ny EQ-del på ingångarna och mixbar förlyssning)
7471 är kompatibel med TL074. NE finns fyrdubbel men klarar inte +- 15v.
Hittade några kretsar på ELFA, dock tycker jag att 150:- styck är lite väl dyrt. Det borde väl finnas något mellan TL074 och dessa ?

Nu renoverar jag den mest av nostalgiskäl och tänker byta ut min Gemini Mixer mot just denna. Körde mycket på denna modellen när jag spelade på 80-talet på klubbar mm och har fått tag på en begagnad nu efter mycket letande. Så därför tänkte jag uppgradera den till dagens standard gällande ljudet. (Samt bygga en ny EQ-del på ingångarna och mixbar förlyssning)
7471 är kompatibel med TL074. NE finns fyrdubbel men klarar inte +- 15v.
Hittade några kretsar på ELFA, dock tycker jag att 150:- styck är lite väl dyrt. Det borde väl finnas något mellan TL074 och dessa ?