Koppla generator, hjälp? *bilder*
Dock skall du alltid köra en sådan generator parallellt med ett batteri (behöver inte vara så stort 8-15 Ah MC-batteri duger säkert), utan den så kan spänningsspikar från generatorn uppgå till över 100 Volt som kan slå sönder generatorn egen regleringskrets och ansluten utrustning.
---
Har du provlastat den hårt någon gång ännu? - dvs. för att se att remmen inte slirar och motorn orkar dra runt rent momentmässigt sas. Bilgeneratorer går fantastiskt tungt när de är hårt lastade strömmässigt... - så räkna med att du måste sätta dit en spännrulle förr eller senare...
---
Har du provlastat den hårt någon gång ännu? - dvs. för att se att remmen inte slirar och motorn orkar dra runt rent momentmässigt sas. Bilgeneratorer går fantastiskt tungt när de är hårt lastade strömmässigt... - så räkna med att du måste sätta dit en spännrulle förr eller senare...
Ja jag ska sätta dit ett batteri senare. Har ett batteri stånde så det ka jag nog slänga på. Det är på 17 Ah.
Jag har bara belastat den med en 100 watt lampa än så länge, märktes inte ens att jag kopplade på den hehe. Den brummade på som vanligt bara:).
Jo får se om de behövs, kan nog komma att behövas kanske.
Jag har bara belastat den med en 100 watt lampa än så länge, märktes inte ens att jag kopplade på den hehe. Den brummade på som vanligt bara:).
Jo får se om de behövs, kan nog komma att behövas kanske.
citizendildo: i princip ja, men du har inte den spänningen i kondensatorn som behövs för att starta upp generatorn när man drar igång det hela - enklast då med batteri. Med stora batterier så behöver man dessutom inte ha motorn igång hela tiden utan kanske bara ett par timmar per dag eller så - i detta läge går moton också med en del yttig last och man får lite mer vettigt gjort för bensinen som hälls i.
---
100 watt är inte så mycket, nej, och gräsklipparmotorn har en varvtalsregulator som kompenserar gaspådraget med lasten och märks inte om det inte är stora lasthopp
Prova att lasta till ca 55 ampere (~ 710-750 Watt) eller vad nu generatorn är klassad för och utan att spänningen har krypit ned mer än någon volt under 14 Volt över generatorn polskruvar - det är då du får svar om motorn orkar med momentmässigt eller behöver växlas om samt om remmen slirar...
Inga generatorer kan ge mera ström än vad dess magnetflöde som rotorn ger, dvs bara lite över 55 ampere om generatorn är klassad 55A - lastar man mera än 55 - 60 ampere så resulterar det bara att spänningen går ned och kan tom kortslutas utan att strömmen rusar - generatorn fungerar som strömgenerator när den jobbar över sin märkström.
---
Läste på amerikansk hemsida för ett antal år sedan där skribenten konstaterade att B&S inte till närmelsevis var lika hållbara som japanska motorer typ honda (måste vara hårt för en amerikan att erkänna detta
). En B&S-motor var slutkörd bortom all renoveringsförsök redan efter ca 1000 timmars drift medan de japanska motsvarighetern lätt höll över 3000 timmar.
1000 timmar låter mycket - men är dock bara 41 dagars (5 veckors) kontinurlig användning.
Om jag minns rätt från när jag var typ 12 år och skruvade i sådana B&S motorer så hade en gräsklipparmotor inga kullager på sin utgående axel utan är glidlager direkt i motoraluminiumet (fanns inte ens lagermetall och lagerskålar) - inge fel med glidlager då de tål mycket höga laststötar (mycket mera än motsvarande storlek på kullager) - men måste smörjas med rätt olja - alltid, och alltid annars skär dom direkt.
Jag skulle heller inte spänna kilremmen för hårt om det slirar utan titta på bredare remmar eller tandremmar istället.
Om man tänker köra mer än korta stunder och vet med sig att man inte kollar oljenivån vid varje tankning (småtank) eller var 6-timme - så bör man fundera på någon form av oljevakt som bryter tändningen när det blir för lågt - i princip alla köpta elreservagregat har det i sig numera då skärning är nog den vanligaste haveriorsaken... (tyvärr gällde det också räddningsverkets stora brandpumpar med fina volvomotorer vid Tyrestabranden för ett antal år sedan, då flertal pumpar skar efter ungefär 2 dygn kontinuerlig körning just för att man inte kollade och fyllde på oljan samtidigt som tankning... man är inte van att den här typen av körning drar mycket mera olja än motsvarande bilmotorer och bilkörning... )
---
100 watt är inte så mycket, nej, och gräsklipparmotorn har en varvtalsregulator som kompenserar gaspådraget med lasten och märks inte om det inte är stora lasthopp
Prova att lasta till ca 55 ampere (~ 710-750 Watt) eller vad nu generatorn är klassad för och utan att spänningen har krypit ned mer än någon volt under 14 Volt över generatorn polskruvar - det är då du får svar om motorn orkar med momentmässigt eller behöver växlas om samt om remmen slirar...
Inga generatorer kan ge mera ström än vad dess magnetflöde som rotorn ger, dvs bara lite över 55 ampere om generatorn är klassad 55A - lastar man mera än 55 - 60 ampere så resulterar det bara att spänningen går ned och kan tom kortslutas utan att strömmen rusar - generatorn fungerar som strömgenerator när den jobbar över sin märkström.
---
Läste på amerikansk hemsida för ett antal år sedan där skribenten konstaterade att B&S inte till närmelsevis var lika hållbara som japanska motorer typ honda (måste vara hårt för en amerikan att erkänna detta

1000 timmar låter mycket - men är dock bara 41 dagars (5 veckors) kontinurlig användning.
Om jag minns rätt från när jag var typ 12 år och skruvade i sådana B&S motorer så hade en gräsklipparmotor inga kullager på sin utgående axel utan är glidlager direkt i motoraluminiumet (fanns inte ens lagermetall och lagerskålar) - inge fel med glidlager då de tål mycket höga laststötar (mycket mera än motsvarande storlek på kullager) - men måste smörjas med rätt olja - alltid, och alltid annars skär dom direkt.
Jag skulle heller inte spänna kilremmen för hårt om det slirar utan titta på bredare remmar eller tandremmar istället.
Om man tänker köra mer än korta stunder och vet med sig att man inte kollar oljenivån vid varje tankning (småtank) eller var 6-timme - så bör man fundera på någon form av oljevakt som bryter tändningen när det blir för lågt - i princip alla köpta elreservagregat har det i sig numera då skärning är nog den vanligaste haveriorsaken... (tyvärr gällde det också räddningsverkets stora brandpumpar med fina volvomotorer vid Tyrestabranden för ett antal år sedan, då flertal pumpar skar efter ungefär 2 dygn kontinuerlig körning just för att man inte kollade och fyllde på oljan samtidigt som tankning... man är inte van att den här typen av körning drar mycket mera olja än motsvarande bilmotorer och bilkörning... )
Va nä, har inte sagt nåt om nån kondensator hehe.
Nej, det är ju egentligen inte så stor last men det visade iaf bara att det funkade.
Ska se o jag hittar nåt som drar så pass mycket, vet inte om jag har det va men det kan jag nog komma på. Ska sätta in ett relä som koppplar bort all last från generatorn under start så man kan dra igång den alls hehe.
Alltså, detta lilla elverk kommer inte gå konstan utan bara någon ynka timme på nån natt när vi ska ha strandfester o liknande. Eller när bilen har svårt för att starta så kopplar jag bara in denna. Så ska det nog bli sprätt på bilen.
Eller bara för att ladda batteriet i bilen.
Kan säga det. Hade en liknande motor innan. Jag o en polare lekte o höl på som fan med den, körde den utan olja alls, matade den med t-sprit etc. Körde i allt möjligt. Den hostade inte ens. Gick hur bra som helst.
Nej, det är ju egentligen inte så stor last men det visade iaf bara att det funkade.
Ska se o jag hittar nåt som drar så pass mycket, vet inte om jag har det va men det kan jag nog komma på. Ska sätta in ett relä som koppplar bort all last från generatorn under start så man kan dra igång den alls hehe.
Alltså, detta lilla elverk kommer inte gå konstan utan bara någon ynka timme på nån natt när vi ska ha strandfester o liknande. Eller när bilen har svårt för att starta så kopplar jag bara in denna. Så ska det nog bli sprätt på bilen.
Eller bara för att ladda batteriet i bilen.
Kan säga det. Hade en liknande motor innan. Jag o en polare lekte o höl på som fan med den, körde den utan olja alls, matade den med t-sprit etc. Körde i allt möjligt. Den hostade inte ens. Gick hur bra som helst.
Väcker en lite äldre tråd här men! Vad trevligt att se ett liknande projekt som jag håller på att slutföra hemma! 
Detta har legat på is ett tag för min del men jag fick ett ryck och åkte och köpte de sista(nåja) grejorna för att få ok funktion på det. Det uppstår en del frågor dock!
Köpte en amperemätare och voltmeter till den för att få en susning om hur mycket den laddar batteriet, det stog på amperemätaren att den skulle ha minst 6mm2 kabel till den, men jag börjar undra om detta kan vara för klent när man använder all ström till att ladda batteriet?! räcker 6mm2 till 40A? generatorn är en bosch 65A så det kommer väl antagligen inte komma över 40A i något läge?
Kablarna från kontakten var inte så grova(om än att det är 2 kablar), högst runt 6mm2 så därav att jag trodde att det kommer räcka gott med 6mm2 kablar.
Läste även att generatorn inte ska köras obelastad.. förträffligt att jag provkörde den i 15min nu efter genomgång av motorn(sotning,byte olja och tändstift osv) med generatorn helt obelastad.. kan det räcka med att jag slänger dit en 10w lampa som belastning om inte ett batteri är inkopplat?
Jag har en Robinmotor på 5hk, nån som känner till kvaliteten på den kontra B&S?

Detta har legat på is ett tag för min del men jag fick ett ryck och åkte och köpte de sista(nåja) grejorna för att få ok funktion på det. Det uppstår en del frågor dock!
Köpte en amperemätare och voltmeter till den för att få en susning om hur mycket den laddar batteriet, det stog på amperemätaren att den skulle ha minst 6mm2 kabel till den, men jag börjar undra om detta kan vara för klent när man använder all ström till att ladda batteriet?! räcker 6mm2 till 40A? generatorn är en bosch 65A så det kommer väl antagligen inte komma över 40A i något läge?
Kablarna från kontakten var inte så grova(om än att det är 2 kablar), högst runt 6mm2 så därav att jag trodde att det kommer räcka gott med 6mm2 kablar.
Läste även att generatorn inte ska köras obelastad.. förträffligt att jag provkörde den i 15min nu efter genomgång av motorn(sotning,byte olja och tändstift osv) med generatorn helt obelastad.. kan det räcka med att jag slänger dit en 10w lampa som belastning om inte ett batteri är inkopplat?
Jag har en Robinmotor på 5hk, nån som känner till kvaliteten på den kontra B&S?
Senast redigerad av G-man 3 januari 2008, 15:41:07, redigerad totalt 1 gång.
Hittade denna länk ang kabelarea http://www.delabmarine.se/Webboken/Tekn ... 11.02A.pdf
Maximalt 45 ampere enl den, alla kablar är ju i öppna utrymmen så 30 graders omgivningstemperatur kommer man ju inte över, speciellt inte så här års... frågan är bara hur mycket generatorn kommer att ladda batteriet med, det kanske får provköras och konstateras..
Maximalt 45 ampere enl den, alla kablar är ju i öppna utrymmen så 30 graders omgivningstemperatur kommer man ju inte över, speciellt inte så här års... frågan är bara hur mycket generatorn kommer att ladda batteriet med, det kanske får provköras och konstateras..
Trevligt litet projekt som ger en del idéer om var en sådan mojäng skulle kunna användas... .
B+ till batteriet.
D+ via lampa till plus, det går iofs utan, men det är trevligt med en lampa.
w är kopplad före likriktarbryggan, används ofta för att mäta varvtalet på dieslar.
Har för mig att jag har en klipparmotor med elstart... .
Hm, nivåvakt på spänningen..., kan bli ett större projekt..., har inte tid just nu... .
B+ till batteriet.
D+ via lampa till plus, det går iofs utan, men det är trevligt med en lampa.
w är kopplad före likriktarbryggan, används ofta för att mäta varvtalet på dieslar.
Har för mig att jag har en klipparmotor med elstart... .
Hm, nivåvakt på spänningen..., kan bli ett större projekt..., har inte tid just nu... .
Den jag har är på 5hk så jag har väl lite marignal där då...
Ska se om det tillåter att jag drar 2*6mm2 iallafall innan batteriet, blir det mycket ström som går så byter jag kabel efter mätare och allt sen då till 8mm2 eller så....
Slänger upp lite bilder i en projekttråden sen när jag är nära slutet på manicken - även om allt mekaniskt redan är klart!
Ska se om det tillåter att jag drar 2*6mm2 iallafall innan batteriet, blir det mycket ström som går så byter jag kabel efter mätare och allt sen då till 8mm2 eller så....
Slänger upp lite bilder i en projekttråden sen när jag är nära slutet på manicken - även om allt mekaniskt redan är klart!