Reflektor
HID-lampor motsäger lite syftet. Tanken är att ta 55W halogenlampor, som redan ger bra ljus och göra ett lättare lamphus. Detta skulle bli en billig och bra lösning. Frågan är om en 21W HID ger lika bra ljuse som en 55W halogen, och om den nu ger lika bra ljuse varför då betala >600*2 kr?
En LED lösning hade varigt fin, men kan den verkligen mäta sig mot en bilstrålkastare?
En LED lösning hade varigt fin, men kan den verkligen mäta sig mot en bilstrålkastare?
Har satt i HID i dem , kör med h1 ,passar skitbra, bara göra hål i lamphusen stoppa i lampan och klämma fast den med plåten som hela allt sitter fast i hjälmbågen med. kör med 4300k el 6000k på lamporna .
hid kit är billiga på ebay.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HID-Xeno ... enameZWDVW
första som kom upp när jag sökte/Henric
hid kit är billiga på ebay.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HID-Xeno ... enameZWDVW
första som kom upp när jag sökte/Henric
Dom kan ligga uppåt ca 80lm/w om jag inte har fel.
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=410
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=410
-
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Så här skriver Bosch:
http://www.bosch.se/content/language1/html/4973.htm
de anger halogen som 1000 lumen och xenon som 3000 lumen.
Helt klart skiljer det en hel del mellan halogen och xenon. Du får mer ljus för mindre effekt, men för mera pengar med xenon. Har också sett i tester och sånt att de säger att du får 3 ggr mera ljus med xenon.
Duger ljusstyrkan på de gamla halogen må det väl gå att få lika mycket med de värsta LED?
http://www.bosch.se/content/language1/html/4973.htm
de anger halogen som 1000 lumen och xenon som 3000 lumen.
Helt klart skiljer det en hel del mellan halogen och xenon. Du får mer ljus för mindre effekt, men för mera pengar med xenon. Har också sett i tester och sånt att de säger att du får 3 ggr mera ljus med xenon.
Duger ljusstyrkan på de gamla halogen må det väl gå att få lika mycket med de värsta LED?
Ska du använda halogen så använd en lampa med stående tråd typ h1 det ger bättre ljusbild, har dock provat med h1 i mina milahus och nja det är väl ingen höjdare. Vad är det för hoj du ska använda det på? Finns det inget batteri förslår jag att du lurar voltregulatorn med några dioder för att få upp spänningen. Du kopplar två dioder innan voltregulatorn.
För varje par dioder får du upp spänningen ca 1,0-1,2 volt 15-16 volt på halogenlampor är inga problem lyser mkt bättre
För varje par dioder får du upp spänningen ca 1,0-1,2 volt 15-16 volt på halogenlampor är inga problem lyser mkt bättre
HID tappar effektivitet vid låga effekter, det är först på 35w-modellerna eller över du kommer upp i närheten av det området där HID är riktigt bra!
en 10w HID ligger innan ballastförluster på 50lm/w, en 35w ligger innan ballastförluster över 100lm/w...
sedan får man räkna med iaf 20% förluster i systemet för ballast.
Detta att jämföra med en vanlig 40w glödlampa som ligger på ca 12lm/w eller en riktigt bra 40w halogenlampa på 35lm/w...
Ur en HID som drar 40w kan du få ut nästan 3ggr så mycket ljus som från motsvarande halogen, dessutom med en trevligare färgtemperatur.
Ett problem är dock att hitta en reflektor som fungerar med dom billiga HID-lamporna, MR-16 HIDarna är sällan så effektiva utan dom bra grejorna för hyfsat pris är för bilar, så om man hittar ett reflektorhus som fungerar bra med tex H7 så fungerar dessa bra:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4021
Då får du ett paket med två 35w lampor och två 35w ballaster för under tusenlappen, dock väger ballasterna lite extra, men förlänger man högspänningskablarna med rätt kontaktdon så kan du ha ballasterna sittande på ryggväst eller något annat där vikten inte spelar så stor roll.
Man kan köpa bra reflektorer från tex Carley, frågan är bara vilken som passar och vad det kostar:
http://www.carleylamps.com/reflectors.htm
Alternativt så köper man ett par extraljus till bil och snor bara reflektorn och fixar ett hus och frontglas som är lättare.
Jag skulle naturligtvis kunna propagera för LED här också, men på dom här effekterna blir LED rätt ohanterligt och tungt, vi snackar över 10 powerleds med separata reflektorer och rejäla kylflänsar...
en 10w HID ligger innan ballastförluster på 50lm/w, en 35w ligger innan ballastförluster över 100lm/w...
sedan får man räkna med iaf 20% förluster i systemet för ballast.
Detta att jämföra med en vanlig 40w glödlampa som ligger på ca 12lm/w eller en riktigt bra 40w halogenlampa på 35lm/w...
Ur en HID som drar 40w kan du få ut nästan 3ggr så mycket ljus som från motsvarande halogen, dessutom med en trevligare färgtemperatur.
Ett problem är dock att hitta en reflektor som fungerar med dom billiga HID-lamporna, MR-16 HIDarna är sällan så effektiva utan dom bra grejorna för hyfsat pris är för bilar, så om man hittar ett reflektorhus som fungerar bra med tex H7 så fungerar dessa bra:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4021
Då får du ett paket med två 35w lampor och två 35w ballaster för under tusenlappen, dock väger ballasterna lite extra, men förlänger man högspänningskablarna med rätt kontaktdon så kan du ha ballasterna sittande på ryggväst eller något annat där vikten inte spelar så stor roll.
Man kan köpa bra reflektorer från tex Carley, frågan är bara vilken som passar och vad det kostar:
http://www.carleylamps.com/reflectors.htm
Alternativt så köper man ett par extraljus till bil och snor bara reflektorn och fixar ett hus och frontglas som är lättare.
Jag skulle naturligtvis kunna propagera för LED här också, men på dom här effekterna blir LED rätt ohanterligt och tungt, vi snackar över 10 powerleds med separata reflektorer och rejäla kylflänsar...