Nad 3020B - Tänkte fräscha upp en gammal goding. Hur?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

kimmen skrev:Brummar det och pruttar om du har tagit bort byglarna mellan förförstärkare och slutsteg? Om det försvinner utan dem kan det vara något problem med mutekretsen i försteget, t.ex. nån torkad elektrolytkondensator.

edit: Såg just att 3020 inte har någon mutekrets som de lite nyare har... Men det kan fortfarande vara intressant för att kolla om det kommer från försteget.

edit2: Finns lite kondensatorer runt regulatorn som filtrerar och ger mjukstart, skulle kunna vara nåt med dem.
Om jag tar bort byglarna "suckar" det vid på- och avslag, "prutten" och smällen(vid avstängning) försvinner!

Min stärkare har inte mute.

Och, vid full volym utan insignal är det endas litet nätbrum, inget brus.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag såg just att 3020B har mutekretsen, medan 3020 (utan B) inte har det. Det är alltså inte en muteknapp jag menar utan just en krets för att ta bort smällar och sånt som kan komma från försteget.

Här har du ett schema:
http://img444.imageshack.us/img444/9149 ... emaim6.gif

Det är alltså kretsen som driver styret på Q509-510, kolla den till att börja med, finns ju spänningar inskrivna i schemat :)
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tackar, ska kolla det där! :)

Q509 och Q510, vad är det får sorts komponenter?

Hur mäter man, punkten där V(+0.5) är angivet och jord?
Användarvisningsbild
TompaD

Re:

Inlägg av TompaD »

IN270: Vet att det är längesedan, men jag har samma brum och prutt och undrar
hur det gick. Fick du lagat det? Hur gjorde du?

mvh
TompaD
blueint
Kontakt:

Re: Nad 3020B - Tänkte fräscha upp en gammal goding. Hur?

Inlägg av blueint »

Hur står sig NAD3020 jämfört med moderna förstärkare?

Ang åtgärder så är väl kondensatorbyte ett stalltips? :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur står sig NAD3020 jämfört med moderna förstärkare?

Jag vet inte, min låter fortfarande väldigt bra. Förrutom ett bakgrundsbrum då,
som beskrivits tidigare i tråden. Men det är ju svårt att svara på, man blir lite
fäst vid den första HiFi förstärkaren man köpte när man hade flyttat hemifrån... :-)
Men som sagt, det låter fortfarande lika bra om "Cosmos Factory" som det gjorde
när skivan (d.v.s LP'n) var ny... :-)

Bild
Användarvisningsbild
TompaD

Inlägg av TompaD »

blueint: Jo, bytte en 47uF som var bränd, men så enkelt var det inte.
Har en annan tråd igång angående det..... Nyfiken på hur IN270
löste sitt brum/prutt.

mvh
TompaD
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

020B:n "brummar och pruttar till" när man slår på strömmen... Högtalarna "sugs in" en stund.

Låter som att det skulle vara ett AC-kopplat utgångs-steg utan speakerdelay på? Enklast att se om det är AC-kopplat är helt enkelt att lyfta på locket. Sitter det två ganska stora kondensatorer ungefär vid högtalarterminalen där ena polen har kontakt med densamma är fallet så. Fenomenet du beskriver att högtalarna sugs in när man startar är då inget konstigt alls.

Tänk dig att kondensatorn är helt tom på energi. När du startar förstärkaren läggs en relativt hög tomgångsspänning på ena sidan av kondingen (den som inte är kopplad till högtalarterminalen). Eftersom andra polen på kondingen är ansluten till jord via högtalaren kommer ström gå bakvägen för att ladda upp kondensatorn.

Om det är så är det inget du kan göra utan att ändra hela konstruktionen av förstärkaren. Däremot kan du bygga ett litet enkelt delaykretskort bestående av ett relä + drivning.

Högtalarutgången kopplas i serie med reläet, som aktiveras några sekunder efter att förstärkaren har sätts på. Detta görs enkelt med en transistor, några motstånd och en kondensator. Samtidigt löder du fast ett effektmotstånd på 100ohm eller nått åt det håller mellan utgången på kondingen mot jord. På så sätt tar du inte bort problemet men du låter "suget i högtalaren" förflyttas till ett sug i ett motstånd istället. När sedan allt brum, prutt och sug är klart kopplas högtalaren in.

Konceptet är vanligt förekommande i komersiella förstärkare fast då är oftast reläet styrt av en central skyddsenhet som till exempel aldrig kopplar in högtalaren om ett internt fel i stärkaren inträffat. I det här fallet handlar det ju bara om en enkel fördröjning.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Fritzell,du har(med något undantag) rätt i sak vad du skriver,men det kanske vore bäst att titta på schemat innan du skriver.Här finns inga kondingar på utgången.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok, visste inte att schema hade publicerats.
larsson

Inlägg av larsson »

En sån där NAD hade jag också i många år. Sjysst burk. Ända tills...

En kväll för 6--7 år sen satt jag och tittade på teve när det small till och det sköt upp en 20 cm eldflamma ur toppgallret på NADen som stod i bokhyllan. Jag var ju bara en meter ifrån, drog ur kontakten och klarade mig med blotta förskräckelsen. Hade jag varit i ett annat rum eller ute och köpt en pizza kunde det slutat med en fet lägenhetsbrand.

Sedan dess tycker jag om huvudbrytare till hemelektronik...
Lillje

Inlägg av Lillje »

Dags för en bump här tycker jag...

Min pruttar också vid uppstart men har inga problem vid avstängning. Har kört oxid-spray på potentiometrarna också, så jag har inga problem med dem förutom att det osar som fan just nu.
Prutten, som är ganska hög, är kvar även när jag har slutsteget bortkopplat.
Skriv svar