Rengöring av gamla klibbiga chassin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag har i alla år som kamerareparatör använt kemiskt ren bensin för att göra rent kåpor & dyligt och det fungerar mycket bra. Ta en trasa med lite bensin på och prova på ett okänsligt ställe.
Finns att köpa i vanliga matvarubutiker.
Per
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Se upp med den T-röd som säljs numera.

Förr fungerade den som rengöringsmedel av diverse saker, men numera innehåller den bl.a. aceton och det förstör nästan alla färger och väldigt många plaster.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit

bensin är i huvudsak giftigt vid inandning av större mängder samt långvarig exponering, det är aromater i bensinen som är otrevliga.
kemiskt ren bensin = heptan är nästan helt inert. Det är det man skall ha i sitt campingkök. Absolut inte vanlig fordonsbensin.

Det går givetvis i nödfall men då får man hålla det ur maten. samt se till att lågan är blå o fin o inte sotar.

Etanol o hellre metanol används för att det inte sotar. Metanolen är direkt dödlig vid förtäring som allmänt kännt.

Ett säkert och enkelt alternativ är gasol, men fungerar inte i kyla.

Slut på Off topic.

Till trådskaparen: kemiskt ren bensin.
Hade det gått att få tag på är det inte så mycket som slår metylenklorid, men det är förbjudet i Sverige...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det inte det som löser upp det mesta? Har för mig man förr använde det för att ta bort akrylatet från glasfibern i optokablar innan man skarvade ihop dem. Minns inte helt... Man bara doppade ner änden av en lös fiber så blev det bara glaset kvar. :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

MadModder: Det kanske finns en anledning till att du inte minns :shock:

Aceton löser eller sväller många plaster, japp. Jag skulle dock inte vilja gå så långt som till att säga att heptan är inert---det löser sig i fettvävnad som nerver, lever och njurar, och det hör inte hemma där.
Av en anledning som jag glömt är n-hexan (alla sex atomerna på rad) relativt starkt nervskadande, i alla fall mycket mer än pentan och heptan.
Att undvika exponering i görligaste mån är hur som helt bra.

hcb - kemist
Skriv svar