8-pol relä, var hittar man det? Andra alterativ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lilleolov

Inlägg av Lilleolov »

Detta är bra en del i det stora hela, jag behöver denna lösning (kunna bryta/sätta på) till två användnings områden för tillfället.

Den första är till svärmor, som inte riktigt kan få pli på dom unga i familjen, dem är vad jag kallar dator nördar och det är det som är problemet, det är inte hon, hon vet inte hur någonting om detta fungerar.

Så till henne skall det byggas en liten låda runt där nätverksuttaget sitter i väggen, detta med en "nyckel strömbrytare" som gör att hon kan stänga av internet för ungdomarna fram åt kvällskvisten.

Till mig själv så vill jag på ett smidigt sätt kunna vara säker med mitt xbox, alla vet som har så kallade modchip i sina tv-spels konsoller att internet inte går ihop med modchip, speciellt inte när man har mindre kunniga som klickar omkring. I mitt fal så riskerar jag att min xbox blir "bannad" från att gå ut på internet, vilket är tråkigt om det händer då uppdateringar och dyl inte kan hämtas hem.
Satt i detta fall så vill jag ha en switch som enkelt fungerar som så att jag använder anntingen modchipet eller internet, aldrig båda samtidigt.

Sen finns det säkert andra användnings områden.
satt för att svara på frågorna:

Hur fort måste du kunna koppla isär saker.
Hur menar du nu? med en knapptryckning? 5 sekunder?

Hur ofta måste du göra brytningen?
Nån gång per dag blir det väl ett eller två klick på knappen minst.

Varför inte en 4portars switch du bryter strömmen till istället.
299 kr för billigaste på kjell & co.

Smart lösning, detta blir defenitivt enklare att bygga ihop, dock dyrare.
Men endå, kanske den bästa lösningen hittils tack vare (se limpan4all´s inlägg). Va tror ni andra om detta?

Några mer frågor?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OK då vet jag.

Tag ett relä och kortslut endera 1/2 eller 3/6 det räcker.
Se till att ledningsdragningen är extremt kort (stub längd).
Se till att ledarna på kortet ligger på ena sidan och att det är ett obrutet jordplan på andra sidan om 1,6mm kort och ledarbredden 5 mil (0,1270mm) så skall C-C avståndet mellan ledarna vara 10mil (0,254mm) rätt svårt att göra själv.
Inget kommer att skadas ethernet phy som sitter i båda ändar är konstruerade att kunna vara kopplade mot kortslutning obegränsad tid.
Såsom TCP/IP är uppbyggt kommer inget att komma ut om du kortsluter bara RX eller TX det krävs dubbelriktad kommunikation innan något väsentligt kan ta sig ut eller in.

Sodjans relä skulle kunna funka. Antagligen det enda Dil-relät som skulle kunna funka. Men layouten blir jobbig och det är inte säkert att det går alls.

Som en liten jämförelse.
Jag har konstruerat några ethernetbaserade utrustningar.
En av mina kunder var igår lite iriterad för att en terminal visade på tappade PING meddelanden ca 1 på 30 skickade i ett nätverk utan trafik det var 30m kabel. Jag fick ju skitslag och började fundera på vad som kunde gått fel efter några hundra producerade enheter. Men så visade det sig att slutkunden klämt en egen kabel den godkänns av 10Mbit instrument men nu körde vi 100Mbit. Så jag misstänkte omedelbart kabeln, skickade med två st 50m Cat 5e kablar och en Cat 5e skarv totalt 100m. Noll förlorade PING meddelanden. Så jag klippte upp deras 30m kabel, och jag kan inte se något i klämningarna som inte ser helt perfekt ut. När jag klämde om båda så vart det noll förlorade PING meddelanden.

Så för att göra det hela enklare så rekommenderar jag varmt Micke_s lösning (jag var också inne på den som enklast och bäst, men han hann före).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En annan variant som kanske är mycket lättare är att koppla in ett relä som ser till att koppla in en kondensator som i sin tur effektivt kortsluter ADSL signaleringen.
Lilleolov

Inlägg av Lilleolov »

Jag gör nog som micke_s tipsade om.
Helt klart lättast och nu iochmed detta fynd också ganska billigt.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=13022

Denna ska införskaffas och med i paketet så blir det ju att man kan leka med dem lysdioder som finns i switchen, att se när den jobbar, är avstäng och dyl, klockrent.

tack för tipsen, nu har jag lite kött på benen, projekt tråd kommer snart, men lite bilder etc.

tackar!
Detta forum kommer jag fortsätta hänga runt i :)
Skriv svar