Larvsbands-RCV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Larvsbands-RCV

Inlägg av JonasJ »

Hej,

här kommer några bilder på mitt pågående projekt: en ROV med larvband. Tanken är att den ska styras med en PS2 handkontroller. Har också några ideer om att ev. montera en griparmoch/eller kamera. Jag får se var det hela slutar.

Tyvärr så fungerar inte mekaniken så bra i verkligheten när jag provkör den. Den skumpar nämligen framåt. Det är så att larvbanden fastnar något i kugghjulen och det gör att hela ROV:en lyfts med några mm. För att lösa detta måste jag hitta något som kan tvinga av larvbanden från kugghjul. Närmaste lösningen är att montera dit hjul mellan kugghjulen. Dessa kommer då placeras något lägre än kugghjulen för att på så sätt tvinga av larvbanden. Förhoppningsvis tar detta bort skumpandet.

Men först ska jag få den att reagera på en PS2 handkontroller!

Här följer lite bilder fortfarande med skyddsplasten på och utan sidostycken till larvbanden:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2007-12-18
Det går inte fort men det går framåt. Nu har jag gjort om chassit. Istället för en fyrkantig platta har jag sågat ut några "kofångare" samt monterat dit en Pan & Tilt med mikroservon. Pan & Tilt är tänkt för kameran. Hålen som är förborrade i kofångarna är förberedelser för konsoler för LED:ar, röd där bak och vita framåt. Kameran kommer styras med en av de två analoga joysticken på PS2 handkontrollern (den andra köra man bilen med). LED:arna kommer att kunna tändas med knapp när så behövs.

Någon programmering har jag inte hunnit med ännu... :(

Bilder på det nya chassit:
Bild
Bild

PS. Ändrade rubriken från ROV till RCV.
Senast redigerad av JonasJ 18 december 2007, 20:32:12, redigerad totalt 1 gång.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Är det inte så att den skumpar för att du har för stora sektioner på larvbanden?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är mer inne på tanken att taggarna passar lite för bra i larvbandens hål.
Så när en tagg ska ut ifrån hålet så fastnar den. Antingen pga att taggen är för lång eller för fyrkantig.

Jämför med att sticka ner en penna snett i ett glas. Spetsen på pennan tar emot ena väggen i glaset och lite högre upp på pennan tar emot kanten högst upp på glaset. Då kan man tippa glaset med pennan. Ungefär sådär tror jag det blir med larvfötterna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, bandvagnar brukar väl för det mesta inte vila på de hjul som drar banden, utan på mindre hjul utan kuggar som går längs med marken. Men jag tror inte allt skumpande kommer försvinna, pga de stora segmenten. De måste ju runt en "kant" och de viker inte undan förrän kanten kommer förbi halva segmentet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Större drivhjul är nog lösningen....
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Jag tycker den är snygg iaf :)

Vart har du köpt delarna?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

EEPROMdanne: Tack!

Rocky_Al: Det är en ganska bra gissning :)

Ni andra: Tyvärr har jag inga större drivhjul än dessa. Det är möjligt att skumpandet inte helt försvinner även om jag monterar dit hjul som pressar undan larvbandet men tycker det är värt att prova. Tills motsatsen är bevisad håller jag med Jimmy.

Det kan också vara att banden är för dåligt sträckta men det är lite svårare att prova fram till optimalt avstånd mellan drivhjulen.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

larvbanden ser precis likadana ut som ett transportband vi bygde i veckan :?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Trodde nästan det var hobbytronik, står ju längst ner på sidan :)

Vill också bygga en sån, men jag ska göra annat och så har jag inga pengar till det. Men lycka till med byggandet :)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

cool.. men griparm? kamera? Fläska på med en liten railgun eller liknande.. :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tanken med griparmen är att det ska vara möjligt att byta vapen. Kameran behövs om man skall sikta

elller...

nja kanske inte :)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Ahh, jag förstår. Bra skit.. :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Riktigt snyggt! Jag önskar att jag hade pengar att göra något liknande :(.

En dum fråga, Menar du verkligen ROV, menar du inte ROVER? En ROVER kör på land, och en ROV är en undervattens robot :). Om den ska köra under vattnet så kan det bli riktigt coolt, då är frågan bara hur du ska få den vattentät :).

Mvh
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nja, jag vet inte riktigt. Jag trodde att ROV betydde Remote Operated Vehicle och innefattade alla fordon som på något sätt fjärrstyrs. Alltså inte specifikt just undervattensfarkoster.

Det är förstås inte tanken att den skall kunna köra under vatten (inte denna version iallafall ;)).

Edit: Wikipedia är min guru. ROV är benämningen för undervattensfarkoster. Det jag gör kallas för RCV: Remote Control Vehicle. Äsch, en bokstav hit eller di kan väl inte spela någon roll :)
Skriv svar