här kommer några bilder på mitt pågående projekt: en ROV med larvband. Tanken är att den ska styras med en PS2 handkontroller. Har också några ideer om att ev. montera en griparmoch/eller kamera. Jag får se var det hela slutar.
Tyvärr så fungerar inte mekaniken så bra i verkligheten när jag provkör den. Den skumpar nämligen framåt. Det är så att larvbanden fastnar något i kugghjulen och det gör att hela ROV:en lyfts med några mm. För att lösa detta måste jag hitta något som kan tvinga av larvbanden från kugghjul. Närmaste lösningen är att montera dit hjul mellan kugghjulen. Dessa kommer då placeras något lägre än kugghjulen för att på så sätt tvinga av larvbanden. Förhoppningsvis tar detta bort skumpandet.
Men först ska jag få den att reagera på en PS2 handkontroller!
Här följer lite bilder fortfarande med skyddsplasten på och utan sidostycken till larvbanden:

2007-12-18
Det går inte fort men det går framåt. Nu har jag gjort om chassit. Istället för en fyrkantig platta har jag sågat ut några "kofångare" samt monterat dit en Pan & Tilt med mikroservon. Pan & Tilt är tänkt för kameran. Hålen som är förborrade i kofångarna är förberedelser för konsoler för LED:ar, röd där bak och vita framåt. Kameran kommer styras med en av de två analoga joysticken på PS2 handkontrollern (den andra köra man bilen med). LED:arna kommer att kunna tändas med knapp när så behövs.
Någon programmering har jag inte hunnit med ännu...

Bilder på det nya chassit:

PS. Ändrade rubriken från ROV till RCV.