Prata med din Elmätare
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Drar upp den här tråden igen.
Ta en titt här.
Ser ju intressant ut, men hur sparar man energi om man ska ha en dator som står och loggar?
För egen del så heter lösningen Linksys WRT54GL. I den finns några serieportar och mod-möjligheter för att spara data på SD-kort. Installerar man Linux på den så kan den sköta all loggning och sammanställning av statistik. Avläsningen görs på vilken dator som helst i nätverket.

Ta en titt här.
Ser ju intressant ut, men hur sparar man energi om man ska ha en dator som står och loggar?
För egen del så heter lösningen Linksys WRT54GL. I den finns några serieportar och mod-möjligheter för att spara data på SD-kort. Installerar man Linux på den så kan den sköta all loggning och sammanställning av statistik. Avläsningen görs på vilken dator som helst i nätverket.

- ElectricMan
- Kontakt:
Landis o Gyr
En bild på min nya mätare.

Där sitter också en IR-diod. Jag har synat av den med min digitalkamera men den verkar inte sända ut några signaler. Tror ni den bara tar emot kommandon?
Håkan

Där sitter också en IR-diod. Jag har synat av den med min digitalkamera men den verkar inte sända ut några signaler. Tror ni den bara tar emot kommandon?
Håkan
- ElectricMan
- Kontakt:
Titta vad jag hittade
http://web.telia.com/~u23206543/k7mtr1datablad.pdf
pulsutgång IR 2mS 1000 pulser/ kWh
Ska prova att bygga en IR- mottagare och skick in datat till mitt labb med en 433 MHZ modul kul.....
Håkan

http://web.telia.com/~u23206543/k7mtr1datablad.pdf
pulsutgång IR 2mS 1000 pulser/ kWh
Ska prova att bygga en IR- mottagare och skick in datat till mitt labb med en 433 MHZ modul kul.....
Håkan
Fick en sådan här elmätare installerad för några månader sedan:

(obs, bildlänken går till en bild på 1035x1476 pixels)
Lysdioden vid "1000 Imp/kWh" ger inget utslag med digitalkameran. Men en viss fjärrkontroll gör det. Skulle gärna vilja veta hur man mäter momentanförbrukning med den..
"Cinclus technology Model: CI/OS 623F"
Våglängden (nm) på "dioden" kanske är väldigt lång?

(obs, bildlänken går till en bild på 1035x1476 pixels)
Lysdioden vid "1000 Imp/kWh" ger inget utslag med digitalkameran. Men en viss fjärrkontroll gör det. Skulle gärna vilja veta hur man mäter momentanförbrukning med den..
"Cinclus technology Model: CI/OS 623F"
Våglängden (nm) på "dioden" kanske är väldigt lång?
Hittade ett gammalt Josty-Kit bygge Infrared light detector JK15 tog bort relät och kopplade in en lysdiod och det verkar fungera. När jag håller den framför IR-ögat blinkar dioden ca: 1gång per sekund. Skulle motsvara 3,6 kWh om jag tänkt rätt
Eftersom min fru julbakar kan det nog stämma. Lättaste blir väl att använda en oanvänd teleledning in i huset för pulserna och snygga till det som finns kvar efter 30 meter teleledning med litet elektronik......
Sen är ju bara att få in pulserna i servern som alltid står på. Mjukvara borde det väl redan finnas
Håkan

Eftersom min fru julbakar kan det nog stämma. Lättaste blir väl att använda en oanvänd teleledning in i huset för pulserna och snygga till det som finns kvar efter 30 meter teleledning med litet elektronik......
Sen är ju bara att få in pulserna i servern som alltid står på. Mjukvara borde det väl redan finnas

Håkan
@HåkanO:
Vilken typ av IR sensor använder Josty-Kit bygget..?
Verkar som protokollet mellan AMR terminalen och mätaren är IEC1107. Och det finns både GPRS/SMS eller LonWorks som tillval.
Kuriosa:
Spänningsreglering med ZMF120AC över GPRS: http://www.ee.kth.se/php/modules/public ... 07_007.pdf
Vilken typ av IR sensor använder Josty-Kit bygget..?
Verkar som protokollet mellan AMR terminalen och mätaren är IEC1107. Och det finns både GPRS/SMS eller LonWorks som tillval.
Kuriosa:
Spänningsreglering med ZMF120AC över GPRS: http://www.ee.kth.se/php/modules/public ... 07_007.pdf
Hittade databladet:
http://www.landisgyr.eu/files/pdf2/Land ... ta_EN5.pdf
Specifierar dock fortfarande den optiska utgången som "infrared LED". Klart luddigt, dom borde specifiera våglängd som minimum.
Där står dock vad ZMF betyder:
ZMF 3 phase 4 wire network
1 Direct connection
20 Active energy class 2 (IEC); A (MID)
AC Meter with communication interface
d 2 rates
Verkar ha seriellt bidirektionellt IEC 62056-21 optiskt interface.
http://www.landisgyr.eu/files/pdf2/Land ... ta_EN5.pdf
Specifierar dock fortfarande den optiska utgången som "infrared LED". Klart luddigt, dom borde specifiera våglängd som minimum.
Där står dock vad ZMF betyder:
ZMF 3 phase 4 wire network
1 Direct connection
20 Active energy class 2 (IEC); A (MID)
AC Meter with communication interface
d 2 rates
Verkar ha seriellt bidirektionellt IEC 62056-21 optiskt interface.
Tyvärr har jag ingen ritning kvar i alla fall vet jag inte var den är men här är ett par bilder. Den som har sinne för reverse engineering kan väl göra en ritning av bilderna själv blir jag
utav sådant....
Den verkar ju funka fint med min elmätare. Ska försöka låta bli att vara perfektionist och bara bygga in den här gamla prylen i en låda och ge den en ny uppgift efter 15 år. Kan funka 20 år till...

mvh/Håkan

Den verkar ju funka fint med min elmätare. Ska försöka låta bli att vara perfektionist och bara bygga in den här gamla prylen i en låda och ge den en ny uppgift efter 15 år. Kan funka 20 år till...

mvh/Håkan
-
Jag fick ny mätare här om dagen..
Dock så ser den inte ut som de som visats i tråden.
Jag har en Diod på frmsidan som blinkar var 2-3 sec typ. fick även en antenn monterad över elmätaren, en enda kabel som sagt. Dock har jag inte sett någon modifikation på skåp eller stationer här omkring? Hur långt kan signalen nå tro?
Och kan man avläsa skiten själv via någon koppling till datorn?
Tur man ska jobba som elektriker om några månder så själv klart blir det kanske ett öppnande och sedan ett plomberande för den igen
Dock så ser den inte ut som de som visats i tråden.
Jag har en Diod på frmsidan som blinkar var 2-3 sec typ. fick även en antenn monterad över elmätaren, en enda kabel som sagt. Dock har jag inte sett någon modifikation på skåp eller stationer här omkring? Hur långt kan signalen nå tro?
Och kan man avläsa skiten själv via någon koppling till datorn?
Tur man ska jobba som elektriker om några månder så själv klart blir det kanske ett öppnande och sedan ett plomberande för den igen