Fråga om stigning på kulskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
zeilon
Kontakt:

Fråga om stigning på kulskruv

Inlägg av zeilon »

Hej

Ber om ursäkt ifall de här har besvarats förut.. (jag har sökt).. :?

Letar delar till en framtida fräs och har kanske kommit över kulskruv till en billig slant.

Är det något att tänka på när det gäller val av kulskruv? Någon maxstigning?

Jag har förstått att ju högre stigning desto kraftigare motorer? FInns det någon övre gräns så att säga?

Tack på förhand :)

/Zeilon
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Njä riktigt så enkelt är det inte för har du en högre stigning behöver motorn inte snurra lika fort för samma hastighet och stegmotorer får ju lägre vridmoment när hastigheten stiger. Vad gäller servon så har dom konstant vridmoment.
Stegmotorer gillar 10-25mm stigning
Till servon har du gärna under 10mm. På en höft sådär :)

Edith: kom på att det första jag skrev var lite motsägelsefullt :lol:
Men undvik stigningar under 3mm till X/Y och undvik höga stigningar till servon.

Edith: en annan sak att tänka på när det gäller kulskruvar är att undvika stora diametrar då dom blir tyngre att accellerera. Håll dig till 15mm eller under om du ska bygga typ mindre fräsar för trä och sånt. För du vill ju ha höga matningshastigheter och snabbt accelleration om du ska gravera.
Senast redigerad av Spruft 3 december 2007, 20:49:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... på X och Y kan du väl ha vilken stigning du vill (edit: inom de gränser spruft skrev), men på Z bör det nog vara så liten så inte motorn börjar snurra när du slår av strömmen, pga spindelns vikt, och allt far ner i bordet.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Tackar för svar.

/Zeilon
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En sak till man bör beakta. Liten stigning = bättre noggrannhet. Stor stigning blir då tvärtom.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Tack jojje.

En annan fråga jag undrar över är vad det är som gör att man ibland väljer att sätta motorn direkt på axeln gentemot att driva den via en rem av något slag?

kanske skall ändra rubriken på den här nybörjar fråge tråden? Säg till så är det fixat.

/Zeilon
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I vissa fall handlar det om smidigare placering av motor, fast i dom flesta fall så är det att man vill ha en utväxling på drivningen och därför kör tex kuggremsdrift med olika stora drivhjul.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Tackar för alla hjälpsamma svar. :)

Jag känner att min frågeställning börjar lite i fel ände..
Så här kommer frågan som skulle frågats först :oops:

Kulskruven det handlar om är från gamla billyftar. Jag har möjlighet att få tag i sådana så jag borde väl egentligen frågat ifall det är praktiskt eller ens möjligt att använda sådana.

Det handlar om kulskruvar som är uppåt 2 meter långa :)

Jag väntar på svar på hur stigningen är osv..

Tack för allt tålamod.

/Zeilon
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Borde inte det vara trapetskruvar elller liknande i sådana?
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Mmm.. bra fråga.

När jag frågade min"kontakt" ifall han hade kulskruvar från billyftar så sa han att jovisst hade han det :)

Men det är möjligt att du har rätt..

/Zeilon
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag håller helt med dar303, skulle bli väldigt förvånad ifall det inte satt trapetsskruvar där. Dessutom tror jag det kan vara rätt bra med glapp i muttern, det finns ju ingen orsak att ha en tight mutter på en sådan plats, kraften kommer ju alltid från samma håll.
zeilon
Kontakt:

Inlägg av zeilon »

Mmm.. sicken osis. Jag som som kände att jag hade hittat en "guldklimp" :)

Nåväl. jag kollar in grejerna och ser vad för toleranser det är och är det skit så är det :)

/Zeilon
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du kan ju förspänna kopplingen mot skruven så att den alltid jobbar på ena gängflanken. Då spelar glappet ingen roll, dvs det är inget glapp längre!
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

limpan4all: Förspänning mot ena gängflanken? Det blir väl en väldigt bökig förspänning det? Hur skulle man göra i praktiken? Det normala är väl att få till en spänning mot båda gängflankarna?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Klart som fan att det blir mycket bökigt. Men om alternativet är att inte få någon kanske det går att leva med.
Låt oss teoretisera lite utifrån mitt begränsade kunnande av mekaniska ting.
Den högsta noggrannheten får man vid konstant anspänning mot ena gängflanken. Om man däremot försöker ha konstant anspänning mot två gängflanker över hela varvet kommer man att misslyckas eller så snurrar det inte. Det man önskar är att graden av misslyckande skall vara väldigt litet så att det snurrar trotts allt. Det bästa vore egentligen en mutter på typ 10mm och om skruven har en stigning på 1mm och glappet 0,1 mm så skulle mutterns stigning vara 0,99 eller 1,01mm då kommer det att bli glappfritt men slitaget kommer inte att vara särskilt lågt. En annan form av anspäning får man om man belastar en liggande skruv vertikalt, om inte gängorna bottnar då kommer flankerna ligga an mot varandra och det hela blir glappfritt trots allt. Men om det kommer stora radiella krafter kommer muttern att klättra upp på ena flanken och toleransen går till skit.

Så samanfattningsvis. Se du till att lägga rabarber på de långa fina skruvarna du kan få tag på. Tillverka sen en egen mutter som gör det hela ganska glappfritt. Troligen måste du pga gängstängernas storlekar ändå göra det jobbiga att ha en roterande mutter och fasta stänger för att få ned den roterande massan. Och skall du ändå tilverka saker (eller låta tillverka) så spelar det ju ingen roll.

Lycka till
Skriv svar