Laga en gamal TV..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joppe

Laga en gamal TV..

Inlägg av Joppe »

Hej allt elektronik folk :)

För ungefär en månad sen pajade våran 5 år gamla 32" Philips TV, och den har stått i garaget sen dess. Tänkte försöka mig på att laga den eftersom den inte verkar helt död utan börjar pipa när man startar den och sen händer inget. Innan den totalt slutade fungera så var det som om varje gång man startade den behövde den värma upp för att kunna starta bildröret, för det blev som segare och segare att starta till den inte ville alls (kanske inte en så bra förklaring men)

Letade reda på vars det pep nånstans och det sitter en stor gul spole där bak som jag inte vet riktigt vad den gör, ska ta en bild när jag har laddat kameran så kan jag visa hur det ser ut..
Men den piper antingen för att den har pajat eller för att nått som matar den inte fungerar, jag hittade en transistor som verkar vara trasig eftersom kretskortet var misstänkt mörkbrunt under den 8)
Men jag kommer inte ihåg om jag någonsin lärt mig testa en transistor om den är hel på ett bra sätt, och sen så har jag ingen aning vad jag skulle kunna byta ut den mot om den nu är trasig.

Tänker gå ut och ta några bilder på hela alltet och sen lägga upp några så det blir lite lättare.
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Om du skriver vilket modellnummer Tv´n har är det lättare att hjälpa dig, detta står på en etikett på baksidan av lådan.

/ ElFjollo
Tekko

Inlägg av Tekko »

Stor gul spole, låter som en smps trafo det, alt en spole i avlänkningskretsen alt en filterspole.

Som sagt, ta reda på chassinumret så blir det lättare för oss.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det kan vara nätdelen som piper för att HOT:en (drivtransistorn för horisontalavlänkningen) har brunnit, eller nåt annat som är kortis. :) Torkade kondensatorer kanske är originalproblemet men svårt att säga, den var ju inte så gammal dock. Att den blir sämre och sämre låter som elektrolytkondensatorer, men att den bara piper utan att göra något är typiskt för brunnen HOT. Så kanske båda?
Joppe

Bilder

Inlägg av Joppe »

Okej har fixat modellnummer , 32PW6006/01.
Några bilder på den troligen trasiga transistorn (grön ring :roll: ), och etiketten på spolen.

Transistorn:
http://img2.freeimagehosting.net/uploads/fb0a462d71.jpg
Ska byta den men behöver någon som kan ge mig en ersättare

Spolen:
http://img2.freeimagehosting.net/uploads/286e5b1479.jpg
Den pipande spolen.

har några till bilder om någon vill se vad mer som sitter kring spolen..
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Känns inte så troligt att det skulle vara den där som är problemet... har du mätt den?
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

32PW6006 = chassi L01.1E tillverkad 2001 enligt Philips databas.

Detta felet med att den behöver längre och längre starttider är typiskt för detta chassi, troligen är det trissan 7460 BU4508DX som gått sönder, byt också kondensatorn med pos. 2455.

Googlade på: L01.1 +BU4508DX och fann följande sida på svenska.
http://www.leifline.com/reptips/Tv/PhilipsTv.htm
Scrolla ner till L01.1 och där finns det felet jag misstänker beskrivet plus
lite annat.

/ ElFjollo
Joppe

Inlägg av Joppe »

Tack Elfjollo, Bilen på chassit stämmer med det jag har och problemet låter som det vi har med våran...

Efter lite snabbt letande hittade jag kondningen och den är ju lätt bytt, men sen var det transistorn 7460 som jag inte hittat änn :S. Det känns som om den borde ligga nära 7460 (den på min bild) eller så är det samma med olika nummer men det står 61 på sidan så antar jag att det stämmer.

Ska söka lite till, skriver hur det gick med att hitta den senare ikväll..
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Den sitter klämd mot kylplåten till höger sett bakifrån c:a 1,5cm x 2,5cm så den borde du se utan förstoringsglas.

/ ElFjollo
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Löd om de där lödningarna det stod om på sidan där också... "orsakat av lödfel på linjedriv-trafon." Med det menar han nog transformatorn som driver basen på HOT:en då. Kondensatorn ser från sidan där ut att höra till samma krets, så en liten transformator i närheten av kondensatorn troligen.
Joppe

Inlägg av Joppe »

Ska börja med att säga att jag har inte haft så mycket tid över nu dom sista veckorna, skol jobb och körkört mm. Men jag har iallafall fått lite tid över och varit ute i garaget och fixat lite med TV'n, har bytt den dåliga kondningen men måste beställa en ny transistor. hittade bara ett enda stället i sverige som verkar ha den, det är www.leifline.com verkar helt ok tycker jag..

Så nu måste bara en beställning göras och sen ska jag löda dit den nya transistorn när den kommer fram på posten, skriver hur det gick efter att den sitter på kortet och om TV'n fungerar efter det.

Tack för all hjälp utand den hade TV'n slängts i onödan :)
Joppe

Inlägg av Joppe »

:oops:

Ska börja med att säga förlåt... att bumpa en tråd på sida 8 kanske inte är enligt reglerna...

Men vill bara tacka för hjälpen med Tvn, nu fungerar den prima :) så tack till alla som ides ta sig tid och hjälpa mig hitta vad som var fel. Tog egenteligen onödigt lång tid.. men först nör jag skulle beställa delen jag skulle ha så var dom slut, och sen så pajjade kretskortet lite det lossna lödöar mm.. Men det blev bra till slut.

Så tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kul :) Såg du till att löda om lödningarna på drivtransformatorn också? Den lilla som ger basdrivning till transistorn alltså.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Joppe skrev::oops:

Ska börja med att säga förlåt... att bumpa en tråd på sida 8 kanske inte är enligt reglerna...
Bumpa tråd? är det att lyfta fram en tråd, det är väl ytterst tillåtet, hur skulle vi annars få den positiva feedback som alla behöver när prylar går igång.

Att det tar lite tid är väl förklarligt, kul att TV:n gick igång.

Protte
Skriv svar