Köra AVR STK500 via USB till RS232 converter?
-
-
- EF Sponsor
I lördags försökte jag bygga min egen USB<->seriell-adapter med hjälp av CDC-klassen för USB men misslyckades ett flertal gånger med deskriptorerna. Till slut hade jag samma problem som du beskriver, alla COM-portar användes (av korrupta drivare i mitt fall).premjet skrev:Jag har en usb->rs232 konverterare det fungerar bra om com-porten blir nr 1-9. Numera när jag kopplar in adaptern blir com porten 38 39 40 osv. I avrstudio kan jag bara välja com port 1-9.
Är det någon som vet hur man utökar listan av valbara compotar i avrstudio?
Alternativt kan tvinga com-porten att bli en specific port tex com 4
Tack på förhand
Lösningen hittade jag efter lite googlade här:
http://www.digi.com/support/kbase/kbase ... jsp?id=274
...kräver att man vågar peta lite i registret.
Att olika USB/serie-adaptrar fungerar olika kan bero på hur de är gjorda, under rubriken "Supported USB Protocols" på denna sida finns det beskrivet några varianter:
http://www.thesycon.de/eng/usb_cdcacm.shtml
Tackar för alla svar
Jag ska försöka avinstalera min bt-adapter jag tror att det är den som tar upp alla com potar
jag har hittat en flik i AVRstudio tools-> Options -> "number of comports to try" jag testade att ändra denna till 40 men utan resulatat.
För mig blir en sista lösing att ändra i registret.
Jag ska försöka avinstalera min bt-adapter jag tror att det är den som tar upp alla com potar
jag har hittat en flik i AVRstudio tools-> Options -> "number of comports to try" jag testade att ändra denna till 40 men utan resulatat.
För mig blir en sista lösing att ändra i registret.
Tror inte att det är så farligt att ändra i registret, funkade ju för mig.. ta en backup innan om du är orolig vettja.
Edit:
Du kan i alla fall ta en titt under:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4D36E978-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Finns det onormalt många underkataloger där så borde du kunna se vilken hårdvara som lagt beslag på alla portarna...
Edit:
Du kan i alla fall ta en titt under:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4D36E978-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Finns det onormalt många underkataloger där så borde du kunna se vilken hårdvara som lagt beslag på alla portarna...