Köra AVR STK500 via USB till RS232 converter?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Att det blir så beror på att Windows alltid tror att det sitter en seriemus på en USB enhet om det kommer ett dataflöde vid inkopplingen av USB serieenheten. På FTDI´s hemsida finns det en del text om detta samt en work-around.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

>"En del har problem med Aten-adaptrar... "
Ja, vi har Aten på jobbet, och mot vissa äldre system vill den inte.
I dom flesta fall jag stött på har det funkat om man installerat en äldre drivrutin än den som följer med Aten-adaptern.

Den äldre drivrutinen finns bl.a. att hämta här.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Drivrutinen --> Prolific U S B - t o - S e r i a l B r i d g e

Köp en FTDI istället så blir du nöjd (nån måste tro jag är sponsrad av FTDI :))
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

premjet skrev:Jag har en usb->rs232 konverterare det fungerar bra om com-porten blir nr 1-9. Numera när jag kopplar in adaptern blir com porten 38 39 40 osv. I avrstudio kan jag bara välja com port 1-9.
Är det någon som vet hur man utökar listan av valbara compotar i avrstudio?
Alternativt kan tvinga com-porten att bli en specific port tex com 4

Tack på förhand
I lördags försökte jag bygga min egen USB<->seriell-adapter med hjälp av CDC-klassen för USB men misslyckades ett flertal gånger med deskriptorerna. Till slut hade jag samma problem som du beskriver, alla COM-portar användes (av korrupta drivare i mitt fall).
Lösningen hittade jag efter lite googlade här:
http://www.digi.com/support/kbase/kbase ... jsp?id=274
...kräver att man vågar peta lite i registret.

Att olika USB/serie-adaptrar fungerar olika kan bero på hur de är gjorda, under rubriken "Supported USB Protocols" på denna sida finns det beskrivet några varianter:
http://www.thesycon.de/eng/usb_cdcacm.shtml
premjet

Inlägg av premjet »

Tackar för alla svar

Jag ska försöka avinstalera min bt-adapter jag tror att det är den som tar upp alla com potar

jag har hittat en flik i AVRstudio tools-> Options -> "number of comports to try" jag testade att ändra denna till 40 men utan resulatat.

För mig blir en sista lösing att ändra i registret.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Tror inte att det är så farligt att ändra i registret, funkade ju för mig.. ta en backup innan om du är orolig vettja.

Edit:
Du kan i alla fall ta en titt under:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4D36E978-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Finns det onormalt många underkataloger där så borde du kunna se vilken hårdvara som lagt beslag på alla portarna...
Mr M

Inlägg av Mr M »

Provade min stk500 med en uc-232a usb till rs232 adapter idag och det fungerade :-) Säljs på dustin.

Körde avr studio i win2000 via virtual pc på min vista. För det buggar annars i vista med winavr.
Skriv svar