Stegmotor på Kjell&Co.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I serie med matningen innan motorlindningarna
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

så om jag ska driva tre motorer med ett drivsteg vadera så ska ja mata med 24V och lägga ett motstånd på 21 Ohm innan ja lägger spänningen på drivstegen. ja borde använda ett motstånd på typ 30-50W då??om ja driver alla motorerna på samma motstånd vill säga?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett motstånd till varje lindning. Alltså 6 motstånd totalt för 3 motorer.
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

så ja måsta lägga ett motstånd per lindning efter drivkortet det går alltså inte att lägga ett direkt på matningsspänningen innan drivkorten?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Visst kan du göra det, men det hjälper ingen ting, förutom att det går mycket saktare, om du är ute efter att reducera hastigheten.
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

ne jag vill ju höja hastigheten eftersom motorn stannar vid typ 200rpm och bara rycker. borde ju gå att köra fortare och om jag har fattat det rätt ska ja höja spänningen och slänga på ett motstånd på 21Ohm i serie med varje lindning. man använda ett switchat nätagg eller ett med stabiliserad spänning eller ska ja använda en trafo med en gretz-brygga och glättnings konding?? är tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ta det som är billigast, eller du redan har i "bra att ha"-kartongen.
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

jag har en järnkärne trafo som lämnar 25VAC men efter likriktning och glättning (10000micro farad,, hade liggande.) så ligger spänningen på 32VDC. hur ska ja då göra för att få 24VDC vilket jag behöver för att få upp hastigheten på motorerna??
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lite större (högre Ω) motstånd bara.
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

nu e de ju så att jag hade turen att hitta 6 st motstånd på 22 Ohm (+-1%) 50W så ja hade vart glad om ja hade kunnat använda dom. så finns de inget annat sätt ?? ska man ha en trafo som lämnar typ 18Vac eller nått

eller kan ja lägga ett motstånd vid trafon (dvs innan drivkorten så att dom får 24Vdc och sedan innan motorlindningarna lgger jag 22 Ohm??
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tycker du inte att du börjar strula lite för mycket nu. :roll:

Lär ohms lag, och följ den.
Bearframe
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 november 2007, 20:51:04
Ort: Mark

Inlägg av Bearframe »

jo men ja är inte riktigt hundra.. om ja ska ha ett motstånd före drivstegen så måste ja ju räkna med strömmen de dra ihop vilket då blir 3x0.65=1.95A men det är ju sällan Z går samtidigt som X och Y så egentligen borde ja ju räkna 1.3A eller?? fast det enklaste kanske är att slänga på ett motstånd till innan lindningarna? ja vet inte riktigt hur fan ja ska göra. Srry om ja har ställt till med besvär är tacksam för alla tips
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag fick upp den där motorn i över 2000 rpm (>3000 tror jag) på 30 V. Jag använde en krets med elektronisk strömreglering. 200 rpm låter ju väldigt lite.
Skriv svar