Skulle iofs kunna tänka mig att det är en dhcp anslutning och servern inte delar ut tillräckligt snabbt när leasen tar slut, gissar i så fall att det är ett problem med dhcp-servern.
Har aldrig någonsin råkat ut för att XP stänger ned en förbindelse.
Tomas L där har du en poäng, jag har haft strul med den bärbara som bara vägrade ansluta till internet och som klagade över att den hade samma IP nummer som MACdatorn så jag fjärr bootade om brandväggen/routern.
Där kanske det inte var snabbt nog.
Min bärbara, så fort den tappar nätverket så försöker den koppla upp med något annan anslutning, går det att steloperera?
Använder du windows egna wlan hantering så kan du välja att INTE ansluta till det "andra" nätverket
"egenskaper" på wlan kortet sedan "mitten fliken" (wireless networks) under "preferred networks" markerar du nätverket du inte vill ansluta till klickar "egenskaper" väljer sista fliken och klickar ur rutan "Connect when this network is in range"
MEN då ska du (givetvis) inte ta bort nätverken du vill..... inte ansluta till.
ett tips när det gäller alla wlan se till att inga grannar eller snarare nåbara nätverk ligger på samma kanal och sträva efter att få så stor kanal separation med grannäten som möjligt.
NetStumbler är enkelt att använda för att se grannät och kanaler även dom som har "broadcast ssid" avslaget.
Jag har råkat ut för det för många år sedan med ett realtek kort. Bytte nätverkskort och fungerade alltid efter det så var troligen ett hårdvaruproblem den gången (eller möjligen drivrutin eftersom jag köpte ett annat kort som hade annan drivrutin sedan)