Varvtalsreglering av 220V motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK Icecap, då var det ganska komplicerat ändå alltså...
Några till frågor angående den här "funktionen" som du naturligtvis inte behöver svara på om de är för korkade:
Om jag försår det riktigt så är det transistorn "T6" som ligger och drar SYNC lågt hela tiden utom precis då spänningen är noll. Detta torde generera 100 pulser/sekund på SYNC pinnen i ett 50Hz-system. Rätt eller fel?

Icecap skrev: "...timingen räknas ut och vid rätt tillfälle skickas det ut en puls på den portpinne och den släcks när noll-kretsen klickar till."
Här antar jag att den portpinne du refererar till är FAN-pinnen. När är "rätt tilfälle"? Beror väl på vilket varvtal man önskar. Behöver inga avancerade formler här utan vill bara veta hur tänket runt det hela går.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

100Hz: helt rätt!

Och precis som du skriver: tidsfördröjningen är inte så himla komplicerat! 10ms = 0% fläkt, 0ms = 100% fläkt, 5ms = 50% fläkt... I steg om 0,1ms blir det i steg om 1% och finare upplösning tyckte jag inte att det behövdes och inte min morbror heller. Vid 0% slår du självklart inte på pulsen bara.
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK. Så för att sammanfatta:
Om jag vill köra min motor på 30% så gör jag som följer:
När kretsen känner en SYNC-puls så väntar den 7ms, drar sedan FAN hög och väntar på ny puls vid vilken den drar FAN låg igen och väntar 7ms osv...

Går det att "göra tvärt om"?:
30% (igen):
Kretsen känner en SYNC-puls och drar FAN hög, väntar 3ms och drar låg för att invänta nästa SYNC.

Vet inte varför det skulle vara bättre men man är ju lite nyfniken av sig, speciellt när det kommer till AC som, för mig, är ganska hokus pokus =)...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Första delen är rätt, andra delen får du lösa på ett annat sätt.

När en TRIAC (/SCR) väl är dragit släpper den inte förrän strömmen genom den sjunker under ett visst nivå (hållströmmen). Du kan alltså slå på men inte av, TRIAC'en slår av vid nollgenomgång.
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, då hänger jag med!
Tack för ett intressant schema och en bra förklaring!

MVH
/Tottish
klas

Inlägg av klas »

Lars H skrev:klas: För din 1-fas, 70W-fläkt så är nog Clas Ohlsons 36-1664 ett fullgott alternativ.

http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 436;251426

MVH Lars H
Den fläkt jag vill styra är på 250W
Lars H
EF Sponsor

Inlägg av Lars H »

Sorry klas - hade ingen aning om att jag hade så stora problem med att läsa och tolka siffror...Fattar inte varifrån jag fick dom där 70 Watten...

Och den där motordimmern jag länkade till är ju då naturligtvis för klen.
Men den finns i kraftigare utföranden, hos alla elgrrossister.
Ursäkta röran...

MVH Lars H
klas

Inlägg av klas »

Tack.. jag får ev kolla efter en sådan.
Finns det inte någon enkel krets för ändamålet....behöver ju lära mej lite mer samt testa att etsa lite.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kan du programera uC så kan du ta den styrning som Icecap lade som exempel. Bevisligen en ganska enkel krets eftersom _jag_ førstod den efter lite tilrættavisningar från upphovsmannen. =)

I annat fall kanske det går att løsa på Icecaps vis fast med en 555-krets istællet før uC? Har inte jobbat med timerkretsar så jag vet inte vad vi pratar før tolleranser nær vi kommer ner i ett fåtal ms... Men det finns det nog ett helt gæng andra som kan svara på =)

MVH
/Tottish
klas

Inlägg av klas »

Jag kan inget om uC.... får börja med något enklare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För att stjäla tråden lite.
Hur stora/små motorer kan man fasvinkelstyra?
Hur linjär blir styrningen?
Styrningen ställer väl inte varvtalet alls utan ställer väl hur mycket moment man kan ta ut, dvs ingen eller låg last ger ett högt varvtal, eller?

Gäller samma saker vid fasvinkelstyrning av trefasmotorer?

Men för att komma med ett svar också.
Du klarar lätt att göra detta med en 555´a kopplad som astabil vippa och en nollgenomgångsdetektor som trigger, noggrannheten är definitivt tillräckligt bra.
Skriv svar