För den som är fena på micros. Köp 5mm stålkulor till kullager och lägg dom på rad i ett plast/glasrör som har 5mm invändig dia.
Sedan arrangerar man ett par spolar i en hållare som löper utanpå röret och låter dom agera spolen i en resonanskrets till en oscillator. Detta byggs tajt med övriga komponenter.
Man får sedan två frekvenser som kan jämföras. Passar endast till linjära skalor.
En grej som jag testade på skoj var att skriva ut ett rastermönster på overheadfilm med 0,2mm interval och en mask som har 2st raster men en förskjutning på 1/4 period. Borde gå att göra på en cirulär skiva också.
Potentiometer, encoder - nybörjarfråga
- Mizzarrogh
Hmm... Var inte detdär uppe i någon tråd för länge sedan för just sådana mätskalor? Har för mig det fans länkar där till några intressanta lösningar
(Var förrästen därifrån jag fick min ide ursprungligen (dock hittar jag den inte nu)...
Fast skulle onekligen vara intressant att testa detdär med kulorna.
Glasskalor (eller vad de nu är gjorda av) skulle också vara mycket intressant att veta mer om, men om jag fattat det hela rätt skall de väl funka ungefär som iden med gråskalorna väl?)
---------------------
Stinrew, tror du en vanlig läsgaffel skulle funka till de skivorna?
Tackar för svaren! Gav onekligen några fler punkter att reflektera över.

(Var förrästen därifrån jag fick min ide ursprungligen (dock hittar jag den inte nu)...

Fast skulle onekligen vara intressant att testa detdär med kulorna.
Glasskalor (eller vad de nu är gjorda av) skulle också vara mycket intressant att veta mer om, men om jag fattat det hela rätt skall de väl funka ungefär som iden med gråskalorna väl?)
---------------------
Stinrew, tror du en vanlig läsgaffel skulle funka till de skivorna?
Tackar för svaren! Gav onekligen några fler punkter att reflektera över.

Jodå, visst tror jag att det ska gå bra med det. Frågan är hur du vill generera riktningsindikeringen, med 2st. 'dumma' läsgafflar och lite inbyggd elektronik eller med en intelligent läsgaffel. Kolla lite påden här länken,den kan nog ge dig lite idéer.
Glasskalor har en massa streck. De i en proffesionell skala till en verktygsmaskin har strecken brutalt tätt. Samma sak på roterande pulsgivare med flera tusen pulser per varv.
Men kika på de som sitter i vissa skrivare. Har sett både linjära och roterande i kombination med 540 och 550 motorer och skrivarna brukar trots det kunna skriva ut med bra precision.
Det finns ingen vanlig läsgaffel eller fotodiod i världen som kan läsa dom smala strecken. Men om man nu tar en likadan skala så kommer det att bli svart när strecken ligger över ett mellanrum och släppa igenom ljus när strecken ligger rakt över varandra.
Man kan då fasförskjuta ett raster en 1/4 period för att få en riktningsavkänning. I verkligheten så får man då två st kurvor med 90 fasförskjutning där man kan känna nivåskillnad för högre upplösning.
Har precis i dagarna sett en 2000stegs pulsgivare gå i soptunnan för den bedömdes att inte vara tillförlitlig. Mest sannolikt var det fel i skruvens stigning på ett speciellt ställe på grund av någon riktig idiotsmäll som skadade gängan.
Men kika på de som sitter i vissa skrivare. Har sett både linjära och roterande i kombination med 540 och 550 motorer och skrivarna brukar trots det kunna skriva ut med bra precision.
Det finns ingen vanlig läsgaffel eller fotodiod i världen som kan läsa dom smala strecken. Men om man nu tar en likadan skala så kommer det att bli svart när strecken ligger över ett mellanrum och släppa igenom ljus när strecken ligger rakt över varandra.
Man kan då fasförskjuta ett raster en 1/4 period för att få en riktningsavkänning. I verkligheten så får man då två st kurvor med 90 fasförskjutning där man kan känna nivåskillnad för högre upplösning.
Har precis i dagarna sett en 2000stegs pulsgivare gå i soptunnan för den bedömdes att inte vara tillförlitlig. Mest sannolikt var det fel i skruvens stigning på ett speciellt ställe på grund av någon riktig idiotsmäll som skadade gängan.