Säkringen går i Audioförstärkare från Arcam...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
molle

Säkringen går i Audioförstärkare från Arcam...

Inlägg av molle »

Tjenare!

Har en äldre förstärkare (typ sent 80-tal) så jag skulle koppla in till ett par golvhögtalare häromdan. Dum som man är kollar jag inte kablarna och på ena högtalarn är kablarna inte fastskruvade utan lösa, detta medför att när jag drar på lite musik så börjar det plötsligt spraka i ena högtalaren och förstärkaren dör :(

Jag skruvar upp den och finner att säkringen har gått. Fan, tänker jag, som inte har några säkringar hemma. Skruvar upp en gammal förstärkare och hittar där en 2,5 A säkring som jag tänker kan ersätta 1,25 A säkringen som satt i från början (mkt dumt, jag vet) men tanken va ju bara att jag vill kolla att den funkade och att anledningen till att den dog va att säkringen gick eftersom att kablarna skapade en kortslutning.

Det som händer är dock att säkringen blixtrar till och stärkaren dör (risken är ju att ytterligare något paja då säkringen va på 2,5 A :S)

Har nu köpt vanliga säkringar, men givetvis vill den inte starta. Jag är ganska beginner på området, men tycker att det är kul och uppskattar verkligen om någon har lite tips på hur jag kan få liv i den igen? Är det väldigt avancerat? Vilken utrustning behöver jag och vad kostar det?

Jättetacksam för hjälp :)

Ha det gott!!

//Molle
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter av liknande problem.

I min bil så en vacker dag så dog förstärkaren bort. Efter många om och men så kopplade jag bort ena basen (den tar jag som exempel för dina lösa trådar) så började den fungera igen och när jag lag tillbaka den så dog den.

Den visa det sig att det var nån sorts löskontakt till + polen (tar det som exempel när du la i för stor säkring) så jag fixade till den och den har fungerat hittils.

Så jag gissar att du ska ta och kolla om du har bränt något vid strömförsörjning delen och koppla fast din högtalare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det nätsäkringen, efter transformatorn eller efter stabiliseringen som säkringen har gått sönder.

Som alltid, en bild säger 1000 ord.

Protte
molle

Inlägg av molle »

Givetvis säger en bild mkt mer. Hade dock ingen kamera hemma, men har fixat det nu. Såhär ser det ut:

Bild

Säkringen som går är det som är ner till höger precis bredvid stålarmen som går tvärs över hela stärkaren.

Bild

Nu har jag kopplat ur allting, men säkringen går ändå. Hur vet jag om jag bränt något vid strömförsörjningsdelen? :/

Tack så mkt :)

//Molle
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Testa dig fram med en multimeter för att se om allt är ok eller om det finns någon kortslutning vid nätdelen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mät om någon likriktardioderna är kortsluten. Likriktardiod? jo framför det stora svarta e-lytarna så sitter 4 st svart med streck på. MÄT.

Protte
Tekko

Inlägg av Tekko »

Mest troligt är att sluttrissorna har tagit semester.
molle

Inlägg av molle »

Tack så hemskt mycket för alla tips!
Likriktardioderna: Rätta mig om jag har fel, men likriktardioderna gör så att strömmen bara kan passera åt ett håll? Jag Har tagit ett batteri, motstånd och en lysdiod (primitiv lösning...) och testat över likriktningsdioderna. Lysdioden lyser även om jag byter plats på lysdiodenspoler. Alltså borde likriktardioderna vara trasiga?

Om nu turen skulle vara så stor att jag har tänkt rätt i mitt resonemang, kommer ju då frågan om det kan vara så bra att endast dessa är trasiga eller kan jag vänta mig ytterligare massa trasiga komponenter?

Sluttrissorna säger mig inte så mkt...:S ?
"Testa dig fram med multimeter" är inte heller så lätt då jag inte har någon...sökte snabbt på internet och hittade för ca. 2500.-, vilket känns alldelles för mycket för mig att lägga på det. Någon som har tips på billigare om jag nu måste ha en multimeter?

:) //Anders
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Att du får fram ström åt båda hållen säger inte så jättemycket, finns många andra vägar för strömmen att ta än just genom dioderna. Speciellt om sluttrissorna har tagit semester. Och det är nog mycket möjligt speciellt med tanke på att det var kortslutning på utgången som var originalproblemet. Likriktardioder är väldigt robusta i jämförelse med transistorer.
molle

Inlägg av molle »

Okok det blir till att införskaffa en multimeter på lördag då. Tack så mycket för tipsen, ska ta en sväng till clas ohlson.

Skulle vara tacksam för lite tips över var jag ska mäta vad...

//Molle
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mät utgångstransistorerna :) Spänningsfallet E-B kan visa lägre resistans/lägre spänningsfall pga. resistorer i kretsen men E-C och C-B ska oftast mäta som en transistor gör ur kretsen.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Om dioden lyser båda vägarna måste den vara trasig, för de ska ju likrikta (enkelritning). Om du får ca 0,5V ENA vägen på dioden så är den hel.

Om dioderna är svarta och har en grå ring så är ringen anoden (+ sidan) på den.

Lydioden behöver ca 1,8V för att lysa och den lyser inte om du lägger den fel väg.
molle skrev:Lysdioden lyser även om jag byter plats på lysdiodenspoler.
Hur gick det till!?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

n00bl0r14n: Så länge dioderna sitter kvar i förstärkaren så kan du inte generalisera sådär. Och med att han vände lysdiodens anslutningar antar jag att han menar att han vände sin testkrets anslutningar. Testet säger inte så jättemycket egentligen.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Om han vände test anslutnigarna så fattar jag. Får nog bättre test resulat med en multimeter.
Skriv svar