Har en äldre förstärkare (typ sent 80-tal) så jag skulle koppla in till ett par golvhögtalare häromdan. Dum som man är kollar jag inte kablarna och på ena högtalarn är kablarna inte fastskruvade utan lösa, detta medför att när jag drar på lite musik så börjar det plötsligt spraka i ena högtalaren och förstärkaren dör

Jag skruvar upp den och finner att säkringen har gått. Fan, tänker jag, som inte har några säkringar hemma. Skruvar upp en gammal förstärkare och hittar där en 2,5 A säkring som jag tänker kan ersätta 1,25 A säkringen som satt i från början (mkt dumt, jag vet) men tanken va ju bara att jag vill kolla att den funkade och att anledningen till att den dog va att säkringen gick eftersom att kablarna skapade en kortslutning.
Det som händer är dock att säkringen blixtrar till och stärkaren dör (risken är ju att ytterligare något paja då säkringen va på 2,5 A

Har nu köpt vanliga säkringar, men givetvis vill den inte starta. Jag är ganska beginner på området, men tycker att det är kul och uppskattar verkligen om någon har lite tips på hur jag kan få liv i den igen? Är det väldigt avancerat? Vilken utrustning behöver jag och vad kostar det?
Jättetacksam för hjälp

Ha det gott!!
//Molle