Hur skall man göra för att kräma ut så mycket hastighet ur en bi-polär stegmotor som möjligt?
Jag håller på att bygga en stegmotor kontroller krets för bi-polära stegmotorer som använder två stycken A3955 kretsar per motor (en för varje lindning). Stegmotorn är en 17HD008 från Elfa.
Kör en sinus-formad strömkurva med Slowdecay / Mixed decay och 8 steg per fullsteg (microstepping).
Stegmotorn är märkt för 8V & 0.8A. Men eftersom strömmen begränsas med PWM puls (dynamisk duty-cycle) till 0.8A oavsett vilken spänning jag kör, så tänkte jag att ifall man höjer spänningen (säg 24V, kör 12V nu...) så borde den induktiva lasten uppnå 0.8A snabbare, vilket leder till att man kan minska stegintervallet och öka hastigheten?
Gäller generellt att mer ström i lindningarna så snabbt som möjligt => mindre möjligt stegintervall?
Kan man ignorera den angivna spänningen sålänge man håller strömbegränsningen? Effekten kommer väl iof att stiga, men...
Kräma ur mer hastighet ur en stegmotor.
Tryck först här och välj sen på Ladda ner AMT_stegmotorteknik
Normalt är max inspänning = ca 24 * märkspänningen.
Motorn kommer troligtvis gå fortare om du minskar microstegningen.
Jag (och flera här) kör med 1/2-steg.
MEN, desto fortare du kör, desto mindre moment får du ut. Mycket bättre med utväxling. Då får du även bättre precision utan att behöva köra med microsteg.
Normalt är max inspänning = ca 24 * märkspänningen.
Motorn kommer troligtvis gå fortare om du minskar microstegningen.
Jag (och flera här) kör med 1/2-steg.
MEN, desto fortare du kör, desto mindre moment får du ut. Mycket bättre med utväxling. Då får du även bättre precision utan att behöva köra med microsteg.